Вже давно хотілося поговорити про будову речовини. То в
одній, то в іншій темі проскакували то молекули, то атоми, то зміни агрегатних
станів. Тож підсумовуємо.
Згадали які стани речовини ми знаємо: газ, рідину і тверде
тіло.
Пригадали поведінку частинок речовини в кожному стані. В
твердих тілах молекули стоять на місці і лише коливаються. У рідині – рухаються,
але дуже поруч одна з одною, а у газах – носяться по всьому просторі. Ми колись
вже відтворювали ці рухи, самі удавали із себе молекули. Бігали по всій школі,
або блукали тримаючись за ручки. Або стояли плечем до плеча.
У Клима виникло запитання, чому ми не бачимо як молекули
рухаються в твердих тілах. Пробуємо відтворити. Шикую всіх у кристалічну ґратку
– всі один одного міцно тримають попід ручки.
І коли всі добряче зачепилися,
пропоную рухатись кому куди хочеться. Всі смикаються в різні боки і лишаються
на місці. (Коли пропоную такі наочності, завжди є ризик, що вони, навіть не
змовляючись, посунуть в один бік і прикладу не вийде. Але досі все відбувалось
за планом J )
Згадуємо, які властивості речовин ми вже знаємо, на тих
прикладах, які бачили особисто. Густину згадали не зовсім коректно, тому трохи
розказала про в’язкість і чим вони відрізняються. Поступово вийшли на здатність
газів стискатись та розширюватись, властивість рідини – заповнювати посудину
будь-якої форми, а твердих тіл – не змінювати форму і розміри. Зрештою змогли
узагальнити до такої схемки:
Далі згадуємо які вони пам’ятають процеси переходу речовини
з одного стану в інший: випаровування, танення (плавлення), заморожування і
таке інше. Конденсацію пригадали як "пітніння" посудини. Коли розбирали сумбілацію-депозицію, підмітили спільнокореневість зі словом "депозит" - мабуть походить від одного латинського кореня.
Також кажу про плазму. Бо у сучасних дітей це слово асоціюється лише
з телевізорами.
Потім говоримо про іонізацію повітря блискавками, про
утворення озону.
Клим цікавиться, якщо блискавка така потужна, то чи
використовують її люди з користю. Я припустила, що це складно, бо блискавки всі
різної потужності. Але дослідження корисного застосування блискавки залишили на
самосійне дослідження вдома.
Далі говоримо про тверді тіла. Про те, що молекули в них
можуть бути розташовані по-різному. Можуть хаотично, причіплятись одна до одної
як заманеться, такі тіла називають аморфними.
А буває так, що молекули розташовуються
впорядковано, зазвичай утворюючи якісь правильні фігури. Такі тіла називають
кристалічними, а спосіб розташування молекул – кристалічними ґратками.
Кристалічна ґратка солі має форму кубика, тому й кристали
солі виростають кубічні.
А у графіту, який в олівці, молекули вибудовуються в багатошарові
шестикутники.
І коли ви пишете олівцем, то зсуваєте крайні шари і вони
лишаються на папері. Цікаво, що такі само молекули, але розташовані інакше,
утворюють алмаз.
Згадуємо як ми були в природничому музеї і відстежувати ланцюжок
перетворення деревини в торф, відтак у вугілля – спершу буре, тоді чорне, а
далі, за певного тиску і температури, графіт перетворювався на алмаз. Розказую як
була на екскурсії на київському заводі штучних алмазів, які виготовляють з
графіту за високої температури і тиску.
Щоб підкреслити різноманіття, показую кристалічні ґратки
різних металів.
Наостанок говоримо про молекулу води H2O, про її
будову.
І спосіб, яким вони вибудовуються у кристалики льоду. Що наштовхує на
здогадку про шестикутну форму сніжинок.
А в другій частині заняття з нуту і зубочисток майструємо ті
кристалічні ґратки, які сподобались.
Валентина Мержиєвська
Немає коментарів:
Дописати коментар