05.12.13

Revolution

28.11.13
Продовжуючи заняття про перебування у різних просторах, вміння підлаштуватись під різні обставини, обговорюємо похід у музей медицини з огляду правил поведінки.
Оскільки Тома і Юля не змогли тоді піти з нами, тому вони задають питання, а ті, хто були - відповідають. А потім - доповнення з боку відвідувачів.
Вийшло дуже цікаво, бо дівчата спершу задавали питання щодо тих правил, які діють у будь-якому музеї:
- Чи можна там бігати?
- А чи можна торкатись руками експонатів? 
Але в музеї були цікаві подробиці, які складно було передбачити:
- Там можна сидіти на пілозі!
- Там стіни розсуваються, тому треба бути обережним.
- І взувати спеціальні капці - бахіли!
Словом, діти вже непогано орієнтуються у тому, що є правилами поведінки. 
Наприкінці ще всі гуртом підсумували закони користування громадським транспортом. Окрім суто організаційних питань - оплати за проїзд та переміщення у салоні, торкнулись питань етикету. Коли чоловік жінці руку подає чи двері притримує. Одразу сколихнулося питання гендерних відмінностей, рівностей у правах і переваг певної статі. Виявляється, це питання їх дуже хвилює. Я навіть була не готова розвивати деякі питання, та й час заняття вже вибіг. Повернемось до цього згодом.

5.12.13
Після подій 30 листопада та 1 грудня дорослі багато обговорюють протести, дії беркуту, революції. А діти у всьому цьому перебувають, а відреагувати не можуть.
Два дні поспіль гралися у беркут (хлопці) та принцес (дівчатка). Хороші - принцеси - зачинилися за брамою. Погані - беркут - грюкали палицями і намагалися їх звідти дістати.
Отак працює захисний механізм психіки - ототожнення з ворогом, з тим, чого боїшся.
Тому я вирішила надати малим можливість випустити це з себе, щоб не спаралізувало.
Сіли в коло і я попросила розказати, як вони розуміють, що відбувається у Києві. Дуже емоційно, навперебій. Але зрештою вдалося домогтись щоб не перебивали і договорювали думки до завершення. Звісно, є багато фраз почутих, повторених, але незрозумілих дітям. На кожному незнайомому слові зупиняємось, обговорюємо. Що таке беркут, що таке ЄС тощо. Намагаюсь не давати жодної моральної оцінки подіям. 
Коли відчула, що вони випустили пар, трохи розказала їм новітньої історії України - після здобуття незалежності у 1991 році. Про революцію на граніті, про економічну кризу після розвалу союзу, про помаранчеву революцію. Запевнила, що як страшно все це зараз не виглядає, ми знайдемо вихід і життя налагодиться.

upd: І це справді спрацювало. Ігри змінились на більш звичні.

Валентина Мержиєвська

Немає коментарів:

Дописати коментар