26.12.13

Клин і гвинт

Розглядаємо клин. Я питаю, з яких вже відомих вам простих механізмів можна було б зробити клин? Всі помічають дві похилі площини.
Далі ми цей клин встромляємо у дровинку, все глибще і глибше. Спостерігаємо, як зростає тріщина, поки не розколюємо навпіл.
 Згадуємо минулорічний дослід про інерцію з колкою яблук.
На практиці досліджуємо значення приказки "клин клином вишибають".

Другий механізм - гвинт. Роздивляємось болти і шурупи. Машка радіє, розказує як вона коли була маленькою, думала, що це металеві колечка, але коли ставила на бороздочку пальчик і починала обертати, пальчик сам переміщувався вздовж гвинта - маленька Машка думала, що це чари :)

Розглядаємо ще один механізм з гвинтом - м'ясорубку. Вона в середині має деталь - шнек, який проштовхує те, що має бути перемелене, до ножів. Уважно роздивившись шнек, всі разом доходимо до висновку, що це також похила площина, тільки цього разу вона намотана на стержень.
Розказую їм також про всюдихід зі шнеками замість коліс - він так і називається шнекохід:
Ну й, звісно, як же не згадати архимедів гвинт:
Пробуємо відтворити його з підручних матеріалів. Навколо вудилища обмотую тонку трубочку.
Воду підфарбували зеленкою, щоб легше було відстежувати. Обертали просто прокручуючи в долонях і нам таки вдалося закачати воду для зрошення парти :)
Була ще ідея приладнати до вудилища ручку від м'ясорубки, для більш рівномірного обертання, але забракло часу. Зате діти самі впізнали, що це корба.

Отже, це було завершальне заняття з простих механізмів. Ми розглянули важіль, похилу площину, ворот, блок, клин і гвинт. А також їх поєднання і варіації: поліспаст, колесо, дзигу тощо.
Але ні механіка, ні, взагалі, досліди на цьому не завершуються. Продовжимо займатись у наступному семестрі :)

Немає коментарів:

Дописати коментар