28.11.13

Водяне колесо

Друге заняття про колесо. Спершу повторюємо те, що дізнались на минулому занятті, зокрема для тих, хто пропустив.
А далі беремось до інших коліс. З картону зробили водяний млин. Перш ніж лити воду питаю, що станеться. Те, що воно обертатиметься всі передбачили, а те, що рухатиметься по дошці в той бік, з якого ллється вода - передбачила лише Тома.
Поговорили про відмінність водяного колеса млина і пароплаву. 
Куди крутитиметься колесо млина, залежно від напряму течії річки?
В який бік мають обертатись колеса пароплава, щоб він плив вперед?
Отже, для водяних коліс є такі само два способи застосування, як і для сухопутних :) Або спершу крутити колеса, що спричинить прямолінійний рух транспорту. Або прямолінійний рух спричиняє обертання колеса.

Робимо ще один дослід, це вже, власне, не зовсім колесо, а лише назва така - Сегнерове колесо. За таким принципом влаштована центрифуга - фільтр для оливи в автомобілі. 
Ємність для води необхідно підвісити на нитку. У нижній частині ємності - зробити два протилежно спрямовані отвори. Щоб налити воду, ми закоркували отвори олівцями.
 
В момент відкривання отворів вода починає виливатись і ємність обертається навколо своєї осі. Малюю на дошці кілька різних варіантів - правильні і неправильні напрямки обертання. Діти жваво обговорюють, обґрунтовують чому не правильно. Замальовують правильний варіант.
З цього досліду може початись розмова про реактивний рух, але поки що я не стала розвивати цю тему - не все одразу.

Натомість наостанок робимо ще один дослід, бо його зручно зробити з тієї приспособи, яку маємо. Ємність для води має три отвори, розміщені один над одним по вертикалі. 
Якщо у ємність налити води і одночасно відкрити три отвори, як себе поводитимуть струмені води?
Діти висувають версії, я замальовую їх на дошці:
Далі розподіляємось хто висмикуватиме олівці і на три-чотири відкриваємо отвори.
Спостерігаємо і обираємо відповідний варіант із замальованих. 

Валентина Мержиєвська

Немає коментарів:

Дописати коментар