Спершу в прісній воді - яєчко тоне. Тоді потроху додаємо солі і розмішуємо - яєчко починає спливати. Зрештою доводимо вміст солі до такого рівня, що яєчко плаває на поверхні води. Діти згадують про мертве море, особисто ніхто там не був, але знають з розповідей, що в ньому легко триматись на поверхні води.
Оскільки в прісній воді яєчко тоне, а в солоній - ні, пробуємо підвісити його між двома шарами води. Я вже колись так робила, щоб зняти оцю світлину:
Маємо півбанки солоної води, розбиваємо туди яєчко. Думаю, можна було б робити і з цілим, але мені подобається, як виглядає жовток. А далі зверху обережно, по ложечці, доливаємо прісну воду. Яєчко зависає поміж двох шарів.
Намагаємось зрозуміти, чим відрізняється солона і прісна вода. В одній є сіль, а в іншій - немає :)
Обережно впроваджую поняття густини. Зараз діти розуміють цю властивість більше як в'язкість. Для них густе - це погано текуче, не рідке. Тому приношу ще олію. Минулого року ми вже досліджували плавучість різних тіл у рідинах, але не всі це бачили, тому трохи повторюємо.
На око, олія рідка, майже як вода. Але, чомусь, плаває по поверхні. Саме завдяки іншій густині.
В обговоренні також виринає поняття "щільність" - раніше в фізиці так справді перекладали густину. А на побутовому рівні зрозуміти, що таке щільність простіше.
Взагалі, на початку заняття я збиралась лише показати дослід, без впровадження нових термінів. Але діти вже вимагають пояснень. Тому тему з густиною продовжимо.
Валентина Мержиєвська
Немає коментарів:
Дописати коментар