10.12.17

Семінар БеркоШко: Фізика

Вчора відбувся перший в Україні семінар з викладання фізики в альтернативних школах. Слухачі з різних міст - Чернігова, Бердичева, Києва і області. Спікерами виступали викладачі трьох різних освітніх проектів, з різними віковими групами учнів:
  • Олена Пастовень - вчителька фізики, астрономії та природознавства, lego-тренерка, стаж роботи 19 років в традиційній школі, 7 років в позашкільній освіті, 2-ий рік у альтернативній БеркоШко.
  • Микола Манько - викладач фізики у трьох альтернативних школах Кітерра, Альтернативна школа IndeVersal, Школа Радості.
  • Ірина Осіпова - засновниця та викладачка альтернативної Школа Мрійників та математично-природничого гуртка Чомуцетак

Обговорювали способи тілесного і практичного проживання фізичних понять. Міряли один одного довжиною посмішок, фалангами пальців.
Згадували історичний шлях розвитку природничих наук.
Дивились на світ очима фізиків, а не просто людей.

Обговорювали способи перевірки успішності.
Ділились джерелами ідей і матеріальних ресурсів для проведення занять.
Майстрували наукові іграшки.


 Шукали рівновагу

Майже всі, хто має досвід викладання, погодились з тим, що сучасні діти дуже особливі у способі сприйняття інформації. Вже не йдеться про читання тексту, навіть відеофільми вже не привертають увагу вповні. Хіба невеличкі демонстраційні ролики. 

Олена цікаво зауважила, що сучасні діти - діти дії. Отже й спосіб викладання має бути більше пов'язаний з дією - біганням і вимірюванням своєї швидкості, майструванням маятників, та інших приспособ. А вже на практичний досвід нанизувати теорію розрахунків.

Усім вчителям бракує годин викладання. Незалежно від того - це одна годин на тиждень чи три. Тому починати вивчати фізику тільки в 7 класі - запізно. Цим часто вирізняються альтернативні школи, що можуть почати викладання дослідів з початкової школи, а з 7 класу додати лише розрахунки.
Так цього року в БеркоШко коло замкнулося, де досліди з різних аспектів фізики тривають з першого класу і ось, нарешті у сьомому, коли фізика почалась за офіційною шкільною програмою, можна пригадувати досліди за темами. Ось скажімо, зараз вивчають тему "Густина", а ми вже робили досліди з густини, в третьому класі - і тепер згадуємо.
Самим цінним на семінарі, як часто буває, виявилось спілкування з однодумцями. Відчуття, що ти не один і є ще чимало людей, які поділяють твої інтереси. Одразу на семінарі виникла думка створити групу для обміну досвідом, джерелами ідей, науковими статтями. От, власне, групу ми створили, справа за наповненням :)

Моє особисте враження від семінару - немає якихось особливих альтернативних викладачів фізики. Будь-який вчитель, що горить своєю справою, може запалити учнів, навіть в умовах альтернативних шкіл без оцінок чи з вільним відвідуванням.
"Не пристрастний не надихне пристрастю інших" Абхинавагупта
Тож, чим більше людей, захоплених фізикою, матиме можливість викладати дітям, тим краще. Тому сподіваюсь, що цікавих освітніх проектів, де вчителі матимуть свободу експериментувати, дедалі більшатиме, тоді й подібні семінари можна буде проводити регулярно :)

Напередодні семінару жартували з Сашком Петровим:
- І що, багато зареєструвалось учасників?
- Не дуже, 14 осіб. Тема ж вузька - один предмет. Якби щось загальне, було б більше.
- А що може бути більш загальним, ніж фізика? :)

Власне, щоб викладання було цікавим, і все більше людей надихалось фізикою і хочеться влаштовувати семінари.
Дякую всім зацікавленим.
Валентина Мержиєвська

2 коментарі: