09.10.13

Похила площина

Валентина Мержиєвська
Ще з минулого року в мене був задум поспілкуватись з дітьми про механіку. Ця частина фізики історично почала розвиватись однією з найперших, до того ж прикладів застосування у навколишньому світі чимало.
А те, наскільки це цікаво дітям, стало зрозуміло після перегляду отаких роликів:


І ось нарешті ми почали. Раніше ми не казали такого слова "фізика" у нас просто були досліди. Але прийшов Діма і перше, що спитав: "Коли буде фізика?"
Тому трохи поговорили про фізику взагалі. Що означає назва, що вивчає фізика. 
Потроху перейшли до механіки, а, зокрема, до простих механізмів.
Згадали трохи історії. Люди, як виявилось, не надто сильні створіння і щоб виживати світі і змінювати його, їх потрібні були інструменти. Спершу то були палки-копалки, палки-фруктозбивалки, палки-спиночесалки. 
Потім з'явилися камінні сокири, кремневі ножі, жорна. А ще згодом люди навчились виплавляти метал і тоді вже наробили собі багато різних приспособ та зброï.
Але розвиток саме механіки припав на той час, коли почалося велике будівництво. Коли зводили величні храми, маяки, вежі. Коли виникла потреба піднімати й рухати вантажі значно більші за саму людину.

Для затравки показала їм кілька відеороликів та уривок із мультика "Лето кота Леопольда".



Перший простий механізм яким ми почали розглядати - похила площина.
Вважають, що рампа (будівельна похила площина) була основним інструментом під час зведення пірамід.
Щоб переконатись на власному досвіді, наскільки полегшується переміщення вантажів, ми зробили кілька простих дослідів.
Спершу, ми роздобули замашну каменюку і кожний спробував відчути її вагу:
Тоді спробували підняти її власноруч на висоту близько 1 м:
Завзятим хлопцям то вдалося, але важкість такої праці була відчутна
А потім ми спробували пошукати спосіб полегшення роботи. А варто сказати, що у БеркоШко звідкись з'явились дві дошки. Одна коротка, друга довга. Їх і почали застосовувати.
Спершу обрали коротку і спробували вкотити камінь по ній.
Це виявилось не набагато легше, ніж нести просто руками.
З довгою дошкою зусиль знадобилось значно менше, але часу це забрало відчутно довше.
 Пробували кілька разів - і хлопці, і дівчата, і великі, і маленькі.

По завершенні сіли замальовувати в альбомах схеми підйому вантажів.
Завершили заняття повторним переглядом ролика OK Go і відшукуванням у ньому похилої площини.

Як ми вже неодноразово підмічали, найкращим маркером вдалого заняття є афтерпаті - тобто, діти починають гратися на тему заняття. Цього разу вдалося:



Немає коментарів:

Дописати коментар