Валентина Мержиєвська
Ще зранку на фізкультурі ми особливу увагу приділили диханню. Намагались дихати і животиком, і грудьми, Спостерігали, як надувається живіт, розширюються ребра, піднімається грудина.
Затамовували подих. Досліджували в якому випадку повітря вистачає на довше - коли розслабляєшся чи коли напружуєшся. Потім спробували різко видихати, а також кричати, але не із визгом, а в повний голос, начебто викидаючи м'ячик крику із животика. Крикнути найважче було Юлі - вона дуже стримана. Але якщо хлопцям - Федькові й Дімі треба вчитись стриманості, врівноваженості, то Юлі - розкутості. Сідали попарно і перекидувались "м'ячиком крику".
Поговорили про те, що дихання тісно пов'язане із мовою і співами. Тобто, для бігу, танців, плавання, співу і просто мовлення - скрізь потрібно вміти правильно дихати.
Пізніше, на занятті про людину говорили вже більш конкретно. Для чого людина дихає. Коли починає дихати. Скільки може прожити не дихаючи.
Згадали, чим ми дихаємо. Думки розділились на "киснем" і "повітрям". Тому домовляємось, що вдихаємо таки повітря, хоча потрібен тілу тільки кисень з нього. Просто немає можливості виокремити кисень до того, як вдихнемо.
Далі дослідили шлях повітря:
- ніс - подовжує шлях повітря, щоб воно встигло нагрітись, а волосинки в носі затримують пил (взяли дзеркало, роздивились чи у всіх є волосинки);
- носоглотка (всі знають, що ніс і рот з'єднані між собою);
- трахея (намацуємо в себе на шиї ребристу трубку);
- бронхи (а чи чули коли-небудь слово "бронхіт"? Всі чули);
- легені (наче мішечки для повітря. Праворуч маємо три таких мішечки, а ліворуч - два, а на місці третього розташоване серце).
Згадали, чим ми дихаємо. Думки розділились на "киснем" і "повітрям". Тому домовляємось, що вдихаємо таки повітря, хоча потрібен тілу тільки кисень з нього. Просто немає можливості виокремити кисень до того, як вдихнемо.
Далі дослідили шлях повітря:
- ніс - подовжує шлях повітря, щоб воно встигло нагрітись, а волосинки в носі затримують пил (взяли дзеркало, роздивились чи у всіх є волосинки);
- носоглотка (всі знають, що ніс і рот з'єднані між собою);
- трахея (намацуємо в себе на шиї ребристу трубку);
- бронхи (а чи чули коли-небудь слово "бронхіт"? Всі чули);
- легені (наче мішечки для повітря. Праворуч маємо три таких мішечки, а ліворуч - два, а на місці третього розташоване серце).
Невеличкий відступ про зонди і малесенькі відеокамери - показую ролик зі зйомками дихальної системи зсередини.
Дівчата спершу кричать "Фу!" або "Як страшно!", але поступово починаємо роздивлятись, досліджувати. Акцентую на тому, що це диво, як природа все продумала, як вдалося вмістити в такому маленькому об'єму таку складну систему. Поступово заспокоюються, можна переходити до деталей. На відео добре помітно голосові зв'язки - згадуємо для чого вони, а також дивний такий півмісяць. А оце і є та сама приспособа, завдяки якій їжа не потрапляє у легені - такий собі шлагбаум для повітря/їжі - надгортанник.
На цьому відео добре видно, як він працює:
Далі ще кілька слів про те, чим саме ми вдихаємо, чого повітря взагалі затікає в легені. А для цього у нас є спеціальний м'яз - діафрагма. І працює він як поршень: відтягується вниз і засмоктує повітря, піднімається вгору - виштовхує.
Ще один відеоролик, де на рентгені видно як під час дихання діафрагма рухається і зсуває всі внутрішні органи, як розширюються легені.
Немає коментарів:
Дописати коментар