29.09.14

Кола множин

У підручнику Петерсон для 4 класу бачила завдання про множини. Поняття "порожньої множини" і математичні позначки приналежності, об'єднання множин тощо.
Перш ніж заучувати визначення, непогано б зрозуміти, що таке взагалі множина.

Розкреслюю дошку на дві половини: перша - ознаки, друга - те, що підходить під ці ознаки. Поки у списку ознак нічого немає, під це підходить усе, що є в світі.

Далі, наприклад, пишу ознаку Одяг. І в другій частині малюю коло, в якому вміщається весь одяг. А все, що не одяг - лишається за колом.
Наступна ознака - Футболка. Всі футболки є одягом, тому коло Футболок вміщається в коло Одягу. Перевіряємо, що буде в колі Одягу, але поза Футболками - наприклад, куртка.
Ще ознака - Червоний колір. Червоного кольору можуть бути і футболки, і інший одяг і те, що одягом не є. Тому малюємо коло, яке перетинає інші кола. 
Так поступово бачимо, як меншає і меншає коло предметів, зі збільшенням переліку ознак. 
Потім лишається тільки назвати, що коло, в яке вміщаються предмети за певною ознакою, називають "множина". З множинами можна гратися по-різному. Наприклад, порівнювати їх. Що більше: множина футболок чи множина дитячих футболок? Що більше множина хлопчиків у БеркоШко чи множина дівчат? Можна малювати кола*, які показують, як множини перетинаються чи поглинають одна одну.
Для тренування робимо кілька малюнків співвідношення множин для понять:
  • лис, звір, рудий
  • зошит, в клітинку, сорочка, з математики
  • велосипед, зелений, дитячий

Малюнки часто у різних людей виходять різні. Обговорюємо чому. Так, наприклад, у Томи, всі лиси вийшли звірами. А у Іванки лише частина. Виявилось, що Іванка розглядала ще й іграшкових лисів.
Додому отримали завдання намалювати кола для: дівчинка, дочка, онучка, мама.
Цікаво, скільки варіантів отримаємо ;)
Валентина Мержиєвська
_____________
* Їх називають кола Ейлера

Немає коментарів:

Дописати коментар