15.11.12

Поширення тепла

Валентина Мержиєвська
Робили дослід на порівняння поширення тепла в різних матеріалах, в металі і не металі.

(Ідея досліду запозичена у tromentano)

Маємо два прутки, один бамбуковий, другий – металевий, закріплені на підставочках. Дві свічечки. Металеві шурупи, закріплені пластиліном на прутках на рівномірних відстанях.
Під час досліду ми розташували кінці прутків над свічечками, щоб вони нагрівались.

Спочатку нічого не відбувалось. Потім на металевому прутку пластилін почав плавитись і шурупчики по-одному відпадали. Спочатку найближчий до свічки, потім далі й далі. На бамбуковій паличці не відпав жоден шуруп.

Пальцями, на дотик, досліджували температуру вздовж кожного прутка. Помітили, що металевий весь теплий, чим ближче до свічки, тим тепліший. А бамбуковий теплий лише поблизу свічки.
Цього разу я не пропонувала їм записувати висновки, але попросила їх розказати, що вони побачили і записувала на дошці. Але діти також записали в зошитах, цікаво, що кожний записував своїми словами.

Спостереження були такі:

Іванка: «Метал нагрівається швидше, ніж дерево»

Маша: «Дерево хотіло горіти, але ми йому не дали»

Федько: «Метал добре проводить тепло» (я була здивована, наскільки це близько до, власне, поняття «теплопровідність») і «Металева паличка потрошку ставала теплою».  

Потім ми поговорили про те, де це можна використати. Згадали заняття про шкіру, а саме про опіки. Про те, що обпектись можна розпеченими предметами. Наприклад, металевими! дверцятами пічки. Також згадали, як на сонці нагрівається гірка на дитячому майданчику, асфальт, камінці.

Потім я принесла кришку каструлі з корком: «Навіщо це?». Діти дуже швидко провели паралель між кришкою – металом, що нагрівається швидко і корком – деревом, яке не нагрівається. Обговорення про гарячі каструлі навело на згадку про кухонні рукавички і рушнички, якими можна тримати гаряче. Тому додому отримали завдання порівняти відчуття, знімаючи гарячу кришку з каструлі сухим рушничком і мокрим.

Немає коментарів:

Дописати коментар