22.11.12

Сполучені посудини або водогін

Валентина Мержиєвська
Заняття ми почали з виготовлення з’єднаних посудин. Ми мали 2 обрізані пластикові пляшки з про паленими отворами для трубочки. З’єднали пляшки трубочкою. У мене виник сумнів щодо того, чи не протікатиме таке з’єднання. Діти одразу запропонували замазати пластиліном, що ми й зробили.

1. Перетиснули трубочку прищіпкою і в одну з пляшок налили воду. Я запропонувала дітям замалювати отриманий пристрій, але з умовою, щоб пляшки були всюди однакові. Діти домовились малювати по клітиночках, 2х6.

Тоді я попросила кожного висловити своє припущення щодо того, як поводитиметься вода якщо відпустити прищіпку.

Усі сказали, що вода почне переливатись. Іванка казала, що переллється вся вода. Федько спершу сказав, що з першої  пляшки вся вода переллється в другу, окрім тієї, що нижче трубочки. Потім подумав і додав, що далі вода переливатиметься з другої пляшки в першу, також до трубочки. Потім почав сміятись з того, що так і переливатиметься туди-сюди. Маруся припустила, що переллється частина води, а частина залишиться, але скільки саме переллється, не уточнювала.

Відпустили воду. Раділи перетіканню. Усім сподобалось, що вода в обох пляшках урівнялась. Замалювали результат.

2. Перетиснули трубочку прищіпкою. Одну з пляшок поставили на підставку. В цьому випадку вже легше було здогадатися що відбуватиметься. Зняли прищіпку, подивились як вода урівнялась, замалювали. Маруся, спостерігаючи як перетікає вода, каже: «Це схоже на терези!» (прикольно :))

3. З попередніх дослідів діти вже знають, що олія плаває на поверхні води. Перетискаємо трубочку прищіпкою. Одна пляшка порожня, в іншій вода. Наливаємо у воду олію і даємо відстоятися.

Прошу кожного висловити свою версію перетікання.

Федько вважає, що з першої пляшки в другу перетече половина води і половина олії. Олія плаватиме згори і там, і там. Іванка вважає, що половина води перетече, а олія залишиться. При чому рівні води зрівняються, а олія в першій пляшці плаватиме вище рівня води. Маруся вирішила, що олія і трохи води перетече з першої пляшки в другу, але в першій пляшці води залишиться більше.

Зняли прищіпку і побачили як перетікає вода, а олія поступово опускається. Допоки рівні рідини не зрівнялись в обох пляшках. Тобто вся олія лишилась в першій пляшці, плавала на поверхні води і верхній рівень олії був на рівні з водою в другій пляшці. Замалювали.

4. Маємо дві банки. Одна стоїть на столі, друга – на підлозі. Прошу кожного попереливати воду. З верхньої банки в нижню і з нижньої у верхню. Усі впорались, переливаючи через край. Далі я прошу перелити воду з верхньої банки в нижню, не беручи банки до рук. Про те, що нам знадобиться трубочка, здогадались усі. Взяли трубку, опустили один кінець у верхню банку, другий – у нижню. Але вода не потекла. Федько сказав, що трубочка має бути вставлена при дні, так, як було в пляшках – тоді потече. Маша відмітила, що вода не може піднятись по трубці, щоб перестрибнути через бортик банки. Іванка сказала, що їй повітря заважає. Тоді я запропонувала їм прибрати повітря з трубочки. Федько сказав, що треба взяти лійочку і залити в трубку воду. Дівчата сказали, що можна налити з крану. Що ми неодмінно й зробили б, якби на Берківці сьогодні не відключили воду. Тому довелося одразу підвести їх до пиття соку через соломинку і висмоктати повітря з трубочки. Вода заповнила трубочку, я затиснула кінець пальцем, опустила в нижню банку. І, о диво, вода перетекла. Далі кожний спробував так само засмоктати воду в трубочку і перелити воду з верхньої банки в нижню. А коли переливали воду востаннє, я взяла нижню банку і підняла вище столу – вода потекла в зворотньому напрямку.

Наприкінці заняття придумали назву для цього досліду – «Водогін». Пробували згадувати де в житті можна використати такий водогін, але крім пиття соку через трубочку нічого не згадалось. Тому це лишилось як домашнє завдання – пошукати застосування сполучених посудин в житті. 
Сполучені посудини

Немає коментарів:

Дописати коментар