24.07.18

Задачник з математики. 2 клас

Задачник для 2 класу розроблявся в реальному часі, під час навчання в БеркоШко. Це дозволило враховувати швидкість опанування різних тем: довше затримуватись на тому, що потребувало уваги, повторювати те, що забувалося.


1. Велику увагу в 2 класі ми приділили дослідженню часу, визначення часу за годинником. Дехто вже вмів визначати час за стрілковим годинником, а хтось вдома має лише електронний, тож відкрили цілий новий світ :)

Типи завдань з годинником. Спершу на цілі години і півгодини, ближче до середини року оперували з чвертьгодинами, а в другому півріччі - й з кроком 5-10 хвилин:
  • називати час, який показує стрілковий годинник;
  • позначати стрілки на годиннику за текстовим записом часу;
  • годинниковий диктант - у порожні циферблати домальовувати стрілочки за озвученим часом. 
  • гра "Зіпсутий годинник". Першому гравцю на вушко називають якийсь час. Наприклад, "сьома година" або "пів на четверту". Він на порожньому циферблаті малює відповідне положення стрілочок - показує другому гравцю. Другий називає час, який побачив, на вушко третьому. Третій малює четвертому. І так далі. Останній гравець оголошує час. Перевіряємо чи збігається з початковим і якщо ні, то де годинник зламався.
  • співставлення показів електронного годинника зі стрілковим. В нас для цього є спеціальна настільна гра, правила якої можна вдосконалювати. 
  • Картки всі тягнуть по черзі, називаючи час, питаючи друзів "В кого є пів на першу? Це 12:30?" Зібрані пари викладаємо всередині, а не забираємо собі, щоб уникнути змагальності - в кого більше. Якщо ще можна знайти мотивацію в змаганні своїми вміннями (і то бажано починати не раніше років 10, коли дитина вже може емоційно відокремити оцінку роботи від оцінки себе), то змагатися в тому, кому більше пощастило витягнути карток - це взагалі безсенсовно.
  • У цій же грі, витягуючи картки зі стрілковим годинником, називаємо якими цифрами покаже цей час електронний годинник вранці і ввечері.

2. Дуже зручно займались наочним рахуванням з розрядними кубиками, пластинками і рейочками Монтессорі. Розмінювати десяток на одиниці, щоб віднімати через десяток.
Придумували способи замальовки розрядів і "обміну" сотень на десяточки, десяточків на одинички і навпаки.
Під час рахування двозначних чисел зручно проговорювати (і показувати) розбиття на розряди.
Наприклад: 
- 56+43 це 5 десяточків і 6 потрібно додати до 4 десяточків і 3.  Скільки буде разом 5 десяточків і ще 4 десяточки?
- Хм...
- Добре, скільки буде разом 5 яблук і ще 4 яблука?
- 9 яблук!
- А 5 десяточків і 4 десяточки?
- 9 десяточків!
- Так, а 6 і 3?
- Теж 9!
- То скільки разом 9 десяточків і ще 9?
- 99!"
Цей алгоритм варто повторювати вголос щоразу, додаючи обмін десяточків на одиниці, при переході через десяток.

3. Познайомились з дужками і зміною порядку дій. В дужках записують ту дію, яку потрібно зробити спочатку, а потім вже інші по черзі. Діти придумали образ щоб запам'ятати, дужки - це наче долоньки, які обіймають те, що просять зробити спершу.

Оскільки ми вже познайомились на лише з додаванням-відніманням, а й із множенням, діленням і дужками, то саме час розподілити між ними владу. Дуже наочною є ієрархія, наприклад, як в давньоєгипетському суспільстві: багато робітників, трохи менше купців, але вони стоять вище робітників, ще менше воїнів, але вони ще вищі, далі жерці, і один фараон - який самий головний.
Так і в математиці: є плюсики і мінусики, а множення і ділення головніші за них, а дужки - ще головніші. Тому спершу робимо дію, яка в дужках, тоді множення і ділення, а тільки потім - додавання і віднімання.

Пишемо математичні диктанти з дужками:
До суми чисел 6 і 3 додати 2.
Від числа 23 відняти суму чисел 7 і 5.
Від числа 31 відняти різницю чисел 12 і 4.
До числа 68 додати різницю чисел 13 і 8.
До різниці чисел 24 і 5 додати число 3.
Від суми чисел 18 і 25 відняти 12.
Від 47 відняти суму чисел 13 і 9.
До різниці чисел 41 і 15 додати 14.
Від різниці чисел 42 і 27 відняти 12.
Від суми чисел 27 і 12 відняти число 23.
До суми чисел 11 і 8 додати 27.

4. Познайомились зі шкалами, заповнювали пропуски. Помітили подібність із завданнями на продовження рядів.

5. Досліджували об'ємні фігури і їхні проекції - за допомогою ліхтарика. Називали об'ємну фігуру: наприклад, конус, а тоді світили ліхтариком збоку - виходив трикутник, або згори - спостерігали круг.
Згодом вчились робити розгортки об'ємних фігур.

6. Табличка множення. Ми свідомо не вивчаємо табличку множення на пам’ять, натомість досліджуємо таблицю Піфагора – шукаємо закономірності, заповнюємо пропуски (в таблиці множення, записаній стовпчиками прикладів, закономірності помітити вкрай складно). Цікаві ідеї дослідження таблиці Піфагора є у Жені Кац.   
Відтак, вирішуємо багато-багато завдань на визначення добутку, пошуку невідомих множників, і рано чи пізно табличка множення запам’ятовується мимовільно. Звісно, потім її можна довчити для остаточного закріплення, але вже з розумінням суті.

Приклад математичного диктанту на табличку Піфагора:
Суму чисел 4 і 8 поділити на 2.
Від суми чисел 23 і 17 відняти їхню різницю.
4 помножити на різницю чисел 23 і 16.
Від добутку чисел 7 і 8 відняти 24.
До добутку чисел 3 і 5 додати частку чисел 12 і 6.
Різницю чисел 35 і 19 поділити на 4.
До числа 27 додати різницю чисел 36 і 9 і відняти 8.
Від 56 відняти добуток чисел 3 і 9.
Суму чисел 18 і 16 поділити на їхню різницю.
Різницю чисел 31 і 27 помножити на 4.

7. Вирішували задачі на зустрічний рух і рух навздогін, замальовували схеми. 
Дуже важливо щоб діти вчились не лише арифметиці, а розумінню суті задачі: що потрібно знайти, які дані відомі, що можна зробити, щоб знайти невідоме і тільки потім - арифметично обчислювати результат. Саме тому більшість завдань - це текстові задачі.

8. Ділення не націло. Дуже добре такі задача помічати в повсякденному житті. Наприклад, коли необхідно було розділити яблука між дітьми, коли кількість яблук націло не ділилась, мали нагоду поговорити про частинки від цілого - половинки і четвертинки. Або якось пробували роділити непарну кількість дітей на парну кількість команд. Оскільки дітей розрізати не можна, так перейшли до ділення з остачею.

9. Додавання-віднімання в стовпчик дуже природньо витікає з дослідження розрядів чисел.
Напрацювання навичків добре практикувати в розважальній формі. Наприклад, у розмальовках, чи такі грі: спершу на окремих аркушиках кожний пише приклади з двоцифровими числами в стовпчик, але не вирішує. Тоді всі вигадані приклади скидаємо в кошик. Потім наввипередки  всі бігають до кошика, тягнуть по одному завданню, вирішують.
 
Після того, як завдання закінчилися, кожний порахував свої вирішені приклади, перевірив їх і віддав на перевірку сусідові праворуч.

10. Не полишаємо вправи на перемальовування фігур та симетричне віддзеркалення відносно горизонтальної чи вертикальної осі - це добре тренує уяву і уважність.

11. Також важливими є завдання на відносне орієнтування і плани переміщення: певна кількість кроків в заданому напрямку, повороти, замальовування схем руху. 
Просторова уява згодом дуже знадобиться і для вивчення геометрії, і взагалі в житті :)

12. Граємо у різні настільні ігри, які сприяють розвитку математичних здібностей: "Суперфермер", "Деліссімо", "Много-много", "Set", "Мінне поле" та інші.

13. Запис задач і прикладів. Для цього використовуємо папір для фліпчарту в клітинку і учні можуть звіряти свій запис із записом вчителя. Цей навичок формується довго, лише у віці 12 років прагнення до оформлення робіт стає природнім. Тож, в цьому варто запастись терпінням :) 

14. Робота над помилками. Навички порівнювати своє виконання з бажаним результатом, помічати відмінності, шукати помилку і виправляти або перевирішувати заново - є одним з базових навичків навчання. Взагалі, коли є можливість виправлення, то зникає страх помилки і з'являється звичка не полишати спроб, доки не досягнеш результату. Кількість завдань кожний робить по силам, але якщо вже взявся за задачу, необхідно розібратися, довести її до рішення.

Приклади сторінок:




215 сторінок, майже 600 завдань
формат А4, обкладинка інтегрована



Немає коментарів:

Дописати коментар