17.05.16

Образотворче мистецтво

Усім відомо, що дітлахи до 6 - 8 років включно гарно малюють. Їхні роботи з успіхом експонуються на спеціальних для цієї мети виставках, батьки хваляться - і природньо, бо, як правило, є чим, і дійсно дуже цікаво. Цілі напрямки образотворчого мистецтва (дада, сюрреалізм) усвідомлено робили спроби зануритись у відчуття дитинності - як вони це собі уявляли, та відтворити ці стани засобами професійного мистецтва (Пауль Клее). 
Також усі ми, на жаль, стаємо раніше чи пізніше свідками того, як у наших діточок бажання малювати пропадає - начебто виснажується якесь внутрішнє джерело. В певний період після кількох невдалих повторень нецікавих, зблідлих композицій дитина залишає спроби малювати далі. Часто назавжди.
Ось тут і потрібні аналіз та методика подальшого спрямування художньої творчості, оскільки навіть таким невігласам, що без зайвих рефлексій ляпають щось на кшталт "А навіщо воно їм потрібно?" легко опонувати таким саме глибоким "А тому, що прикольно"

Хороша новина: якщо музикантами стають обдаровані музичним слухом, а не тільки працьовиті, якщо вірші пишуться ("Трапляються "- А. Вознесенський) лише тим, до кого вони (вірші, себто) забажали "прийти", то образотворчим мистецтвом займаються ті, що ним займаються. Це загальне правило - без розподілу віку, статі, фаху, та інших ознак, що могли б відрізняти художників від не-художників.
Отже, коли пропадає або вже пропало натхнення, постають методики формування задач, завдань, стратегій щодо перспектив, і таке інше. Отже, перший принцип викладання Образотворчого мистецтва (не тільки дітям): допоки пре - не заважати, як тільки перестало - давати завдання.
При цьому наперед можу сказати: усі завдання, зростаючі у своїй складності, можуть бути виконані будь-ким, хто працює. Як казав Сальвадор Далі: "Перша заповідь - художник, малюй!"

Репертуар завдань - тобто "Що"? - досить нечисленний, а репертуар можливих рішень - "Як" - нескінечний. До того ж, сучасний митець, добре це чи погано, ніяк не може бути геніальним "невігласом", диким та неосвіченим, неознайомленим з подіями світової культури - не тільки образотворчого мистецтва.

Наразі - учні БеркоШко  цілеспрямовано та неодноразово повертались (та будуть надалі повертатись) до інтерпретацій тем: натюрморту, пейзажу, малювання людини - як окремої анатомічної студії, так і у складі фігуративної (багатофігурної) композиції. 
У цьому різниці між школяриками та супер-пупер майстрами - ніц ніякої! Та є одне "Але". Знову ж таки, дивись перше правило: треба малювати. Прикольно, що вже зараз можна говорити стосовно нахилу учнів БеркоШко до тих, чи інших, специфічних для кожної дитини особисто, напрямків.
Так, Федько та, поки неяскраво виражено, Андрій - більш схильні до формалістично- дизайнерських методів побудови композиції.


У Томи та Юлі- композиція формується у реалістичному ключі з елементами формального пошуку.


Клим - спеціалізується на виразних та впізнаваних "знаках".
Маша - реаліст,і прагне до класичних  змістоформ.
Варвара - малює дивовижно "дорослу" та зрілу графіку (безперечний успіх).
Антон - експериментує у якійсь дивній графіці на зразок оп-арту. 
Іванка - іноді бере кількістю, але натхнення та якість завдяки цьому прориваються, буває, як грибочки після дощику.
Наразі усі мої учні мають набуті у процесі не тільки вивчення теорії, але й виконання конкретних задач та вправ знання з таких напрямків: 
  • анатомія людини - базове знання пропорцій, уявлення про кісткову-м'язову систему людини, досить вільно малюють людину у довільних позах та з натури.
  • уявлення про побудову простору у лінійній перспективі, вибудовують (з помилками, але сміливо та художньо) інтер'єри та екстер'єри приміщень, інших ландшафтів.
  • вільно, граючись, малюють натюрморти - за уявою, 
  • виконують довільні композиції у графічних техніках - олівцем та пером (ручкою), останнім часом вивчають нову, складну поки для них, техніку акварелі.

Сформована зрозуміла для усіх учасників проекту лексика - засвоєні базові поняття образотворчого мистецтва : тон, колір, пляма, лінія, композиція, симетрія- асиметрія тощо.

Але ведення "БЛОКНІТІВ" - на жаль... Ті, хто їх ведуть, зростають від роботи до роботи. Блокніт - це ніби така захалявна книжечка, в якій проходять художні досліди: змальовування робіт відомих майстрів, малювання з натури, та малювання за уявою. 
Усі три компоненти - це різні стани свідомості, усі вони необхідні практикуючій образотворче мистецтво людині. А хто не має, чи рідко звертається до такої практики - лишfється на місці. Дивись перше, та, можливо, єдине правило успішності художника.

Ті роботи, які вдалось знайти і відсканити, можна подивитись тут:

Немає коментарів:

Дописати коментар