17.02.16

Теревені. Любов

Валя: Любов дуже різна буває. Залежить від того, про що говорити. Можна сказати, наприклад, “я люблю читати”, а можна сказати “я люблю маму”, або “я люблю печиво”. І все це - дуже різна любов. 
Подумайте, як ви вважаєте, що таке “любов”, що це для вас означає, чи це взагалі важливо? Чи можете про це сказати щось своїми словами? Спробуйте!
Не обов’язково те, що би ви написали на плакаті, але якби вам сказали - давайте поговоримо про любов. Що б ви могли сказати на цю тему. Кожен з вас має цей досвід. Ви можете згадати любов у своєму житті. Як ви відчуваєте, що вас люблять? У кожного є такі люди, які вас люблять. Ви можете згадати, як ви це розумієте, що вони вас люблять. Або є люди, яких любите ви. Є такі люди? Ви можете якось зрозуміти, як ви цю любов відчуваєте, в чому вона полягає. Можливо ви, навіть, можете сказати, як ви її можете показати тій людині, яку ви любите. Чи може ви любите впотай і нікому не зізнаєтеся.

Федько: Я не знаю…

Маша: Мені здається, що це пояснити не можна. 

Валя: Це дуже складно.. Але я думаю, що можна. Наприклад Платон підійде і запитає: “Маша, а що означає це слово “любов”?”.

Тома: Це коли ти любиш..

Валя: Класне пояснення! А що значить “любиш”? 

Федько: Це коли є любов!

Валя: Молодці! Але давайте підемо від простих якихось речей. 

Клим: Мені здається, що ця тема розгалужується. Це неможливо пояснити з одного разу. Дуже багато всього. Коли тебе хтось любить, то по-перше, коли мама мене любить, то є турбота (хтось підказує “доброта”, “співчуття”). Моя мама це дуже по-дивному проявляє. Вона просто живе з нами і якось просто зрозуміло, що вона нас любить. Я нерозумію, чому так здається, але так є.

Валя: Прикольно! 

Клим: А коли любиш читати - це просто. Коли це цікаво або коли ти отримуєш від цього задоволення.

Валя: Коли тобі хочеться це робити і ти отримуєш від цього задоволення…

Клим: Ну мені здається, що це хочеться робити завжди. Але ти не завжди про це згадуєш. 

Валя: А коли ти когось любиш, як це відчувається?

Клим: Мені здається, що це відчувається якось незрозуміло. 

Валя: Ти можеш зараз уявити якусь конкретну людину, про яку ти можеш сказати точно, що ти її любиш?

Клим: Кузю, бо він дуже смішний. 

Валя: Ти любиш Кузю.. І як це відчувається?

Клим: Я не знаю, може це і не любов, але коли він смішний, то хочеться з ним бути..

Валя: О! Хочеться з ним бути! Це прикольна ознака. А давайте перевіримо - згадайте кожен якусь одну людину, яку ви любите. Чи є це відчуття, що хочеться з нею бути?

Всі: Так!

Валя: Отже, можна сказати, що це може бути спільна ознака любові. Добре. 

Клим: Хочеться, щоб він більше смішив мене. Але є такі люди, у яких якості дуже дивні. 

Федько регоче.

Валя: В мене теж є чувак, якого я дуже люблю, і який усіх смішить (дивиться на Федька). Але окрім любові, Федько, є ще повага, коли можна дати людині закінчити думку.

Хочеться бути з людиною і хочеться, щоб вона проявляла свою якість, за яку ти її любиш.   

Клим: Коли у людини немає якоїсь такої якості, то з нею хочеться менше бути, ніж з тією людиною, в якої така якість є. 

Валя: Тобто людину, яка ніяк не проявляється, любити складно? Тобто взаємодія має бути? Спілкування?

Клим: Наприклад, ця парта..

Валя: Про парту не можна казати, парта - не жива істота. Наприклад, можуть бути люди, з якими ти просто не спілкуєшся. Наприклад, сусідка в будинку. Ти її бачиш іноді, але не спілкуєшся з нею. І тобі до неї байдуже. 

Федько: Ще коли людина до тебе добре ставиться…

Валя: Як ти бачиш, що людина до тебе добре ставиться?

Федько: Відчуваю.

Валя: А як ти відчуваєш? За якими ознаками?

Федько: Більше мені пробачає..

Валя: Що ще робить людина, яка тебе любить? Як ти це відчуваєш?

Клим: Бачить, що тобі треба і намагається це зробити. Але іноді в неї не виходить саме те, що тобі треба, а виходить щось зовсім протилежне. І тоді може наступити щось зовсім протилежне від любові...

Валя: А є людина, яка тебе, наприклад, не смішить, але ти її любиш? 

Федько: Вона може бути несмішною, але може зробити щось цікаве. 

Валя: Цікавою, смішною, якою ще?

Юля: Хорошою..

Валя: А що означає “хорошою”?

Федько: Я не можу про це говорити. Тому що я не знаю, що сказати.

Валя: Маша як ти сприймаєш любов?

Маша: Коли ти довіряєш людині, коли вона тобі каже правду. Навіть якщо вона тобі сказала неправду, ти все одно її дуже любиш. І коли ти зустрічаєш цю людину десь дорогою - ти одразу посміхаєшся.

Валя: Тобто, ти радієш цій людині…І Федько казав, що людина, яка тебе любить, багато чого тобі пробачає. І в тому числі неправду. 

Маша: У мене був випадок, коли людина може бути негарна, вона може бути нерозумна, вона може бути не твого віку, але ти можеш її дуже сильно любити. 

Валя: Мені теж здається, що любов не залежить ні від віку, ні від краси…

Маша плаче: Мені плакати хочеться…

Валя: А чому? Я розумію, бувають такі зворушливі моменти.. Тобі сумно? 

Маша: Не знаю…

Валя: А може це не “сумно”, може це якесь інше відчуття?

Маша: Може я хочу цю людину побачити…

Валя: Може ти скучила просто?

Маша: Ага..

Валя: Ти знаєш за ким? Можеш зв’язатися з цією людиною?

Маша: Можу.

Валя: Можна ж подзвонити, написати, сказати: «Я скучила! Я хочу тебе побачити».

Маша: Вона не може прочитати…

Валя: Маленька?

Маша: Угу…

Валя: А є хтось з оточення тієї людини, хто може прочитати? Можна написати чи подзвонити тій людині, якій можна сказати “Я скучила за отим маленьким, який не може прочитати!”. Можна таке зробити?

Маша: Угу..

Валя: Зроби це! (голосно пошепки)

Валя: Юля, Антон, Іванка, Тома - ваші думки на цю тему…? Як ви вважаєте, що таке любов? Що означає це слово? Що ви називаєте цим словом? Хтось же ж колись це слово читав, чи казав, чи відчував, і називав щось цим словом - от що ви називаєте цим словом?

Юля, спробуй згадати, чи ти відчуваєш, що тебе люблять? Є таке відчуття? Буває? 

(Юля мовчить)

Валя: Згадай це відчуття. Іноді ти це при зустрічі відчуваєш, з цією людиною. Як ти помічаєш його? Як відчуваєш?

(Юля мовчить)

Валя: Як ти бачиш, що тебе люблять?

(Юля мовчить)

Валя: Як ти це розумієш? Згадай якийсь приклад. Згадай якусь одну людину, про яку ти знаєш, що вона точно тебе любить.

Юля: Тому що допомагають... 

Валя: Ага, твоє життя цікаве цій людині, так? А коли ти когось любиш.. Як ти це відчуваєш? Що ти з цим робиш? Якось це проявляєш?

Юля: Коли їй важко на душі…

Валя: А можна любити, не допомагаючи?

Юля: Так.

Валя: наприклад, коли у людини все нормально, у неї немає труднощів у цей період і її можна просто любити. А можна допомагати і не любити? Теж можна.  Може любов це не тільки допомога, а й ще щось?

Тома?

(Тома мовчить)

Валя: Що це за відчуття, коли тебе люблять? Це приємне відчуття?

Тома: Так.

Валя: А чим приємне?

Тома: Тому що ти знаєш, що тебе люблять… З тобою можуть погратися, поспілкуватися, допомогти. 

Валя: А коли ти когось любиш? Навіщо це тобі? Любити - це приємно? Що воно тобі дає? В чому приємність?

Тома: Не знаю.. Всі її труднощі допомагати. І щоб вона стала кращою. 

Валя: Антон? Згадуємо спершу людину, яка любить тебе. Є такі люди? Це іноді відчувається в одну коротку мить. Наприклад, приїжджаєш до бабусі, вона зраділа, обійняла тебе і ти розумієш - о! Вона мене любить. Чи ще якось так. А іноді це відчувається постійно і довго. Як Клим прикольно сказав, що мама живе з ними і по цьому зрозуміло, що вона їх любить. Деяка любов відчувається швидко, а деяка відчувається фоном, постійно. От згадай якусь людину, яка тебе любить. Коли ти це відчував? Як ти це відчував? В чому проявляється любов?

Антон: (нерозбірливо)

Валя: Антон, а ти можеш дивитися в цей бік? Бо у мене відчуття, що ти хочеш втекти..

Антон: Я хочу..

Валя: А чого хочеться втекти?

Антон: Мені дуже складно відповідати на це питання…

Валя: А чому?

Антон: Не знаю. Тому що воно складне.

Валя: Це дуже складне питання. Я сама на нього відповіді не знаю. Чого б я тоді вас питала? :) Але якщо вам цікаво, я потім скажу, як я відчуваю любов. 
Антон, якщо ти когось любиш, ти можеш це згадати? Уяви зараз цю людину. От що ти відчуваєш? Яке це відчуття? Де воно? В чому взагалі полягає любов для тебе? Як ти її відчуваєш?

Антон: Отак! (показує руками)

Валя: Іванко, а ти, як ти знаєш, що ти когось любиш?

Іванка: Ну, він заспокоює, коли мені погано. Розмовляє зі мною..

Валя: Так, спілкування важливе…

Іванка: Допомагає мені…

Валя: А якщо ти когось любиш? 

Іванка: Я можу приємне щось робити…

Валя: А є кілька людей, яких ти любиш? Любов до них відрізняється між собою?

Іванка: Так…

Валя: А чим відрізняється одна любов від іншої?

Іванка: Любов відрізняється, коли людина рідна і коли не рідна…

Валя: Батьків і сестричку ти, наприклад, любиш по-одному?

Іванка: Так.

Валя: А якусь іншу людину любиш по-іншому.. Я згодна, що є трішки відмінність. 

Іванка: Мені їх приємно бачити...Хочеться (нерозбірливо)

Валя: Цікаво, що ніхто не сказав, що дізнатися, що вас хтось любить можна, наприклад, коли вам це хтось каже. Іноді, коли якусь людину любиш, можна просто їй про це сказати. Я тебе люблю, чудовисько. 

Любов не завжди проявляється в допомозі. Не завжди можна допомагати людині. Іноді навіть не допомагати - це любов. От наприклад, коли хтось маленький - братик чи сестричка - намагається взути черевички, в нього ніяк не виходить, і він злиться, сопе. Можна, звичайно, взяти і допомогти, так? Але насправді, якщо людину любиш, ти розумієш, що йому треба цьому навчитися. Тоді треба не допомагати, а просто підтримувати. «Давай! Ти зможеш! У тебе вийде!» Тоді він навчиться, зробить сам і йому це буде приємно. Тобто, іноді любов не в тому, щоб допомогти, а навпаки - не заважати. 

Маша: А якщо хтось не хоче, щоб допомагали…?

Валя: А завжди прикольно питати. Коли вам потрібна допомога - ви можете про це попросити. Або прикольно, коли вас запитують: Тобі допомогти? - Так, допоможи! Або - ні, не треба! Так само і по відношенню до інших. Навіть якщо ви любите людину, її завжди можна запитати - тобі допомогти? 
Дуже прикольне відчуття, що любов дійсно, вона така, що хочеться щось для людини зробити. Не завжди так буває. Іноді любов у тому, що просто приємно з людиною поруч. Бути разом з нею. Бачити, як вона живе. Як вона ставиться до якихось речей. Просто приємно бачити, як вона сидить і чай п’є, наприклад. Приємно дивитися. Іноді любов така. А часом хочеться допомагати і щось робити. А іноді хочеться приймати допомогу. Ти любиш людину і розумієш, що їй приємно буде для тебе щось зробити. І приймаєш її допомогу. 
Любов - вона різна. Але дуже дякую, ви дуже багато сказали класних думок, які мені дуже сподобалися.

Маша: А що ти про це думаєш?

Валя: Ну я ж оце щойно сказала. В мене є люди, яких я люблю, але з якими бачуся дуже рідко. Я можу бачити людину раз на рік, але я розумію, що я її дуже люблю і мені приємно, що в світі є ця людина. А з деякими людьми, яких я люблю, я живу в одній хаті, і майже кожен ранок ми прокидаємось поруч. Для деяких людей, яких люблю, я щось роблю. А для деяких нічого не роблю. Люблю їх просто так. 
Так само і любов по відношенню до мене. Про деяких людей я просто знаю, що вони мене люблять і зовсім нічого для мене не роблять. А деякі роблять дуже багато. 
Та, в будь якому разі, любов - дуже приємне відчуття. І коли сам любиш, і коли люблять тебе. А буває закохуєшся в когось, любиш його, а він на тебе уваги не звертає. Таке теж буває. 
Але навіть в такому випадку любов – дуже приємне почуття. 

Немає коментарів:

Дописати коментар