12.02.16

Про головне дітям

Якось до БеркоШко звернулись розробники плакату - "Про головне дітям" і попросили висловили свою думку про нього. Я не думала, що це так затягнеться, бо почали ще до нового року і щось досі ще обговорюємо :)
Фактично, цей плакатик - теми для Теревенів. Окрім того, діти зараз пишуть чимало рецензій про книжки, тож  відгук - це майже рецензія, тільки про плакат. 
Не можу втриматись, щоб не зацитувати деякі фрагменти обговорення :)

Маша: Це мені дуже нагадує ті плакати, які були у школі, де ми здаємо контрольні. Там були різні правила безпеки. І це дуже схоже на них. 
Валя: А ти бачила інші плакати в житті? Чи тобі просто цей плакат схожий на плакат?
Маша: Це, начебто, правила такі.
Валя: Гаразд, схоже на плакат про правила. А як взагалі - тобі подобається?
Маша: Подобається, але, все одно, таке відчуття, що це правила, а не для того, щоб пояснити.

Спершу ми вирішили обговорити загальне враження від плакату. Діти ретельно вивчали малюнки і оформлення.

Клим: Я зрозумів, що нам хочуть сказати, які хороші риси людини, які треба розвивати в собі. Але було трохи дивно, що все тут показано, як правильно це зробити, а одне - неправильно. Де чесність - там навпаки все. 
(малюнок про чесність діти сприйняли так, що дівчинка на ньому каже, що кіт сам вимазався, тобто каже неправду, тільки потім ми зрозуміли, що задум був в тому, що то вона з нього хотіла зробити тигра).

Про малюнки:
Клим: Всі малюнки дуже-дуже різні, я побачив, що вони зібрані від різних авторів. Це схоже на картинки в підручниках, що треба робити.
Федько: А ще журнал! В журналі так малюють!
Тома: У мене склалося враження, що це ілюстрації з різних книжок. 
Антон: Здається, що це для малят. Бо на малюнку малі діти намальовані. 
Валя: Тобто ти вважаєш, що якби малювати для підлітків, то на малюнках треба було б зображати підлітків?
Антон: Або малювати асоціації... От як “співчуття”, воно намальоване як для нашого віку…
Валя: А є ще якийсь малюнок, який тобі здається, що підходить для вас?
Антон: "Освіта", "Здоров’я".
Федько: Мені не подобається помідор на картинці про здоров’я…
Маша: Це мені нагадує гру Діксіт!

Про месседж і шрифт:
Федько: Мені малюнки сподобалися, але здається, що це просто дорослі захотіли, щоб такі були в них діти. Дорослі написали перелік якостей, які вони хочуть, щоб були в дітях.
Іванка: Таке, справді, враження, як Федько сказав, що дорослі хочуть, що ми повинні бути такими, і такими, і такими.
Валя: А що, ви не хочете мати ці якості, які перераховані? В чому спротив?
Федько: Просто відчуття, що нас хочуться заставити бути такими, тільки м'якше це роблять.
Клим: А навіщо цей плакат? Хочеться, щоб тобі говорили про якісь речі, а не таким плакатом... Це щоб повісити собі над ліжком і на нього дивитися кожен ранок?
Валя: Там є супровідний лист до цього плакату, де сказано, що потрібно з дітьми говорити про головне. А тут перераховані теми, на які з дітьми прикольно говорити.
Федько: Чомусь я вважаю, що дорослі на цьому наполягають. Бо написано якимось шрифтом таким, твердим… "Про! Головне!"
Валя: А як би було прикольніше зробити?

Федько: Ну от якби робили для малят, то можна було б шрифт зробити, наприклад, з чоловічків.
Валя: А якщо для підлітків?
Федько: Ну все одно якимось м'якішими. Курсивом.
Маша: Мені здається, що плакат нічого не дасть…
Валя: Звісно, сенс в тому, щоб говорити, а не лише не плакат дивитись :)
Тома: Там написано “про головне” дітям. Але це головне не лише дітям…
Валя: О, це цікаво! Про головне, в принципі, людям.

Про перелік категорій:
Федько: От до чого тут зовнішність?... 
Валя: Маєш на увазі, що краса людині не дуже потрібна?
Федько: Людина може бути не дуже гарною, але водночас і впевненою, доброю. Так, вона не дуже потрібна.
Валя: Тобто ти вважаєш, що краса - це другорядна якість, а не першочергова?
Федько: Зовнішня краса!

Валя: Гаразд, прочитайте усі категорії. Спробуйте подумати над таким запитанням: чого не вистачає? І що б ви звідси забрали?

Антон: Тут нема дружби!
Валя: Але ж дружба - це не зовсім якість людини. Це те, що є між людьми. А як називається здатність людини до дружби? Може “дружність”?
Тома: А ще там написано “краса”, але ж краса - не головне.
Клим: А "Співчуття" і "доброта" - майже схожі.


Маша: “Самостійність” і “освіта” - це майже те саме, бо коли ти розумний, то можеш все робити самостійно. 


Валя: Хто погоджується, хто не погоджується? Аргументуйте.
Тома: Це різне. 
Тому що ти можеш бути дуже освіченим, але самостійність не лише в освіті полягає..

Валя: Наприклад, може бути дуже розумний професор, начитаний, але, при цьому не вміти собі ні їсти зварити, ні за квартиру заплатити.

Юля: Я думаю, що якщо людина самостійна, вона не обов’язково має бути освічена…

Валя: Так, може бути і протилежний випадок. Наприклад, якийсь дідусь в селі - він самостійний - 

порається за худобою, прибирає, готує

, але у нього може не бути освіти, якщо ніколи не вчився в школі. Тобто, це справді різні якості - не будемо їх поєднувати.

Клим: Має ще бути справедливість. “Чесність”, це коли ти нікого не обманюєш, а “справедливість” - це коли ти робиш по-рівному, чесно.

Маша: Мені здається, що “сміливість” і “впевненість” - це одне і те ж саме, бо от коли ти, наприклад, йдеш сам лісом і дуже боїшся. Але я впевнена у собі, тому що я його пройду.

Валя: Прокоментуємо те, що Маша каже. Вона каже, що “впевненість” і “сміливість” пов’язані. Що впевнена у собі людина є сміливою, а смілива людина є впевненою у собі. Згодні з цим? Згадайте ті моменти, коли у вас було відчуття сміливості? 
Клим: Коли я йшов на Говерлу і допомагав Ксюші йти, бо вона не могла. 

Валя: У тебе була впевненість у собі в цей момент?

Клим: Ні! Зовсім! Мені здавалося, що зараз, ще раз поставлю ногу і - все…

Валя: Тобто, людина сміливо наважилася на щось, але, при цьому, впевненою не була. Тому ми не будемо це поєднувати. 


Клим: Коли ти впевнений у собі, то ти можеш стати самостійним дуже легко. Але, коли ти несміливий - ти не можеш стати самостійним. 

Валя: Скажімо так - тут є якості, які між собою певним чином пов’язані. Одні неможливі без інших. А є такі, які, начебто, не пов’язані. Наприклад, “доброта” і “здоров’я” - вони можуть бути не пов’язані. Може бути дуже здорова людина і, при цьому, дуже жорстока. Або хвора, але добра. А давайте знайдемо пов’язані.
Федько: “Впевненість” і “цілеспрямованість”. Коли ти впевнений, то ти вже собі поставив ціль. Наприклад, що заберуся на цю гору.

Валя: А з чого така впевненість народжується? 

Клим: Ти можеш поставити собі ціль, але ти можеш бути невпевненим, боятися.

Валя: Дивіться, тут дуже прикольний ланцюжок: ти спочатку собі ставиш ціль - ”залізти на гору”, що ти потім починаєш робити? Наважуєшся, робиш цей крок, починаєш лізти... 

Юля: І робиш це самостійно...
Валя: Не завжди самостійно, іноді для цього потрібна допомога. Але з
рештою, ти туди таки залазиш - і в цей момент ти почуваєшся впевненим у собі. Бо ти зміг це зробити. І на наступну гору тобі буде простіше залазити.

Клим: Але якщо ти поставив собі ціль, став сміливим, зробив трошки і зупинився..

Валя: Таке теж може бути. А впевненість тоді з’явиться чи ні? Коли людина почала, наважилася, зробила перший крок, а тоді - чи злякалася, чи обламалася і сказала -”Та ну його! Піду я додому...”. У неї впевненості додасться від цього?

Клим: Навряд чи...
Федько: А чого? От я впевнений, що зараз піду додому! :)
Відтак ми взялись за обговорення категорій, яке триває досі. Якось інтуїтивно хочеться їх об'єднувати за подібністю, і шукати нюанси. Як от наприклад, "співчуття" і "доброта" тощо. Тож, мета плакату вже досягнута, ми говоримо з дітьми про головне :) 

На мою думку перелік категорій дещо неоднорідний - це і психологічні категорії (наприклад, "впевненість") і соціальні ("освіта"), якості особистості ("доброта") і окремі здатності ("цілеспрямованість"). До того ж, власне, перелік цінностей у різних людей може варіюватись. Так, наприклад, щодо "скромності" ми не дійшли згоди - хтось хотів дописати її в перелік головного, а хтось ні. Таких категорій може бути чимало. 
Зрештою, кожні батьки можуть скласти подібний плакатик, співзвучний їхнім цінностям. Головне - знаходити час і натхнення спілкуватись з дітьми про головне :) В БеркоШко для цього є навіть окремий предмет - Теревені. Але це може бути і розмова під час прогулянки, і балачка перед сном у ліжечку, або за сніданком.
Насправді, це страшенно цікаво, розмовляти з дітьми на неоднозначні теми: про любов і закоханість, про страх і смерть, про щирість і брехню, про розвиток і життя. Не відмовляйте собі в цьому задоволенні :) Якщо складно почати - такий плакатик дуже може стати у пригоді.

Дякуємо Дмитру та Христині Кисельовим за надану нагоду :)

Валентина Мержиєвська

Щодо придбання плакату можете звертатись за телефоном +38 (066) 5511738 (Христина) та через сайт http://o-glavnom.com.ua

Немає коментарів:

Дописати коментар