08.12.15

Тиждень 12

На другий місяць занять ми зрозуміли, що якось забагато вчимося :) і вирішили скоротити навчання до трьох днів на тиждень.

Понеділок
Гарненько розім’ялись на руханці, а по тому займались рідною мовою. Також в плані експерименту об’єднали обидва заняття в пару.
Олеся: «Читали професійні рецензії із сайту Христі Нечитайко.
Слухали пісню на слова Чеслава Мілоша - слова польською мовою. 

Завдання - вслухатися, які асоціації, картини чи історії навіває вам мелодія. Спробувати розчути хоч одне знайоме слово і вгадати, про що пісня. Діти вслухалися і описували свої асоціації. Втім, лише Іванка, Тома і Маша зробили завдання до кінця - справді описавши. Решта понамальовували малюнки і розповідали усно. Асоціації у всіх цікаві, але уважність до поставленого завдання ще не у всіх чітка. Дуже часто виконують половину потрібного.
Потім дала на листочках текст із перекладом. Діти були дуже зацікавлені дізнатися, про що ж насправді там було, Юля вгадала найближче.
Наступне завдання - переписати цей текст уважно і красиво. Потім - по черзі по слову називали всі слова з нього - яка це частина мови. Це тривало хвилин 15, згадали всі частини мови, навіть ті, які ще не вивчали. 
Потім - розбирали різницю між частинами мови і членами речення. Провели паралель: частини мови - багато різних жителів міста Мови, іменники, займенники, дієслова тощо. Вони працюють у офісному центрі, що називається Речення. Там є два кабінети директора - для підмета і присудка. Підметом на роботу зазвичай беруть іменників, але може бути й нахабний прикметник чи займенник, який порозганяв усіх іменників. Так само і з присудком. Є ще інша робота - додатка, означення і обставини. А є гості, наприклад клієнти чи служба перевірки, вони не працюють тут, не є членами речення. Це звертання і вставні слова. І є ще "слуги" - службові слова, які тільки приходять поприбирати і тікають, теж не члени речення.
Потім робили фонетичні транскрипції слів із вірша Мілоша: зернятку, ще, насіннячко, гасають, місяць. Рахували кількість букв-звуків, перевіряли разом біля дошки.
Притча про мак
На маковім зернятку дім дрібний, гавкочуть песики на молодик із маку, і гадка, що є світ інакший, чималий не звідала ще жодного собаку.
Земля – зернятко, справді, і не більш. Планети й зорі теж: насіннячко, та й годі. І хоч їх буде тисяч сто – незгірш на кожнім стане дім, й садочок при господі.
Все в маківці. А мак росте в саду. Гасають дітлахи, аж маківку колише. А вечорами сходить місяць і гудуть собачі голоси – то голосно, то тихше

Відтак англійська і потім – досліди. Сьогодні ми досліджували теплове розширення. Спершу газів. На дворі в цей день було не надто холодно, тому ми завчасно поклали пляшки в морозилку. Повітря в них охололо. Кожна команда отримала пляшку з холодним повітрям всередині і повітряну кульку, яку вдягли на горлечко пляшки. Потім теплими долоньками почали зігрівати пляшку (насправді, можна було просто лишити її нагріватись при кімнатній температурі). Повітря в пляшці почало теплішати і розширюватись і надуло кульку.
Потім переходимо до дослідження твердих тіл. Маємо металеві кульки від кулькопідшипників. Спершу з картону маємо виготовити отвір, діаметром як у кульки. Для цього вчимось користуватись штангенциркулем для вимірювання діаметру кульки. Знаючи діаметр, визначаємо радіус. Циркулем малюємо коло і охайно вирізаємо. Перевіряємо, чи пролітає крізь нього кулька. Пролітає :)
Тоді кладемо кульки у завбачливо натоплену пічку і там вони нагріваються.
Дістаємо і пробуємо закинути у той самий отвір – а кулька застрягає. Вона також розширилась від тепла! А цікаво, чи знову зменшиться коли охолоне? Викидаємо кульки на залишки вчорашнього снігу і через якийсь час знову перевіряємо на проходження через отвір. Дивовижно! Кульки знову вільно пролітають через колечка.

Вівторок
Після руханки - історія. Розглядали стародавній Рим: легенди заснування мiста, завоювання територiї римлянами, постать Юлiя Цезаря. Продовжили роботу з iсторичним словником.
На математиці почали знайомство зі степенем числа. Діти очікувано плутаються, замінюючи степінь множенням, 2 в 5 степені рахують як 2 × 5. Але ж ми тільки почали, тож постійне повторення, що степінь числа вказує скільки разів число має бути помножене саме на себе має з часом влягтися.
На заняттях з англійської почалось обговорення майбутньої вистави.

А після великої перерви з Надійкою почали майструвати до неї декорації.
Цього тижня почались заняття з англійської і у малючків :)

А ще нульовочка на повну майструє новорічні листівочки


Середа
Сьогодні в БеркоШко вийшов день зйомок :) З самого ранку приїхала дівчинка знімати свою режисерську роботу. Тож першою, хто зустрів дітей в школі була камера :)
На руханці всі старалися, тягнулися, навіть не багато тринділи.
Наступною була міфологія, і велика битва добра зі злом. Добрий Ахура Мазда непорушно повісив Сонце і місяць так, щоб день був рівний ночі, а поганець Ахріман розбив Небесну Сферу і вони почали рухатись. Ахура Мазда створив зірки, сузір'я (цікаво було почитати назви іранського зодіаку: Ягня, Бик, Два портрети, Краб, Лев, Колос, Терези, Скорпіон, Кентавр, Козел, Ковш, Риба). А Ахріман закидав всесвіт планетами й кометами. І так на кожне добро, знаходилось своє зло. Ахура Мазда створив вогонь, Ахріман - дим, Ахура Мазда плодючі рівнини, Ахріман - гори тощо.
Також дізнались про походження перших людей, про чоловіка і жінку, які спершу були одним ревеневим кущем.
Сашко: "На математиці спочатку ми придумували різні сюжети, які описуються однаковим рівнянням. Потім розв’язували просто 6 рівнянь після чого вони трохи помалювали персонажів у scratch. Коли я дивився, як жваво діти розв’язують приклади, щоб дорватися до компів, я почувався коварним і злим :)
Федько вирішив, що це не справедливо, і одразу поліз до компа. Я його декілька разів відганяв. Він казав, що і так перевантажений нудними рівняннями. Втім ідею розв’язку рівнянь він розказував бодрячком і навіть деякі рівняння розв’язував усно, коли я запитував його персонально. Правда часом робив помилки, що підтверджує потребу в практиці хоч і не хочеться. Трохи схожа ситуація була з Юлею. Вона ступорилася, на тому, що наче знає, але боїться і засмучувалась. Але зрештою все зробила. І навіть запропонувала ідею для гри, яку робитиме, при чому поставила собі реалістичне завдання і досить конкретно розписала його (раніше взагалі не хотіла тим займатися)"
На обіді Барабука знімала з малими інтерв'ю про те, які книжки їм би хотілося читати. Частина не захотіла виступати на камеру, але погодились написати потім текстом.
На теревенях торкнулись непростої теми - спілкування і ставлення до людей з особливими потребами. Поговорили і про каліцтва, втрати кінцівок, в сучасній Україні це, нажаль, стало дуже актуально. Про те, що такі люди з одного боку потребують додаткових зручностей - пандусів, наприклад. Але з іншого - часто не хочуть, щоби їх жаліли. Тож ми шукали оцю межу співчуття і поваги. Говорили про те, що деяких людей травма ламає і вони втрачають сенс життя, а деяким навпаки дає поштовх щось змінити в житті. Потім говорили й про вроджені вади, про відхилення в розвитку, про ускладнення хвороб і побічні дії лікування. Розказала їм історію Рея Чарльза. Згадали різні синдроми - Дауна, Аспергера та інші. Поговорили про "міських божевільних" і власну пильність і обережність.
Наприкінці подивились "Цирк метеликів"
А на заняття з російської мови приходила редактор сайту uaua.info і запропонувала дітям написати колонки в журнал, про те, що їх цікавить чи турбує.
Обіцяли подумати :)
У малючків сьогодні також були досліди про холодні пляшки

Штампування сніжинок
І, неодмінно, вільна гра :)

1 коментар:

  1. Може варто для знайомства зі степенем числа використати один із принципів БеркоШко - вводити позначки лише після грунтовного знайомства з явищем? ;) Наприклад, декілька занять писати їм ланцюжки із числом помноженим само на себе, знизу або зверху ставлячи дужку і підписуючи кількість множень (показник степеня)... На цих прикладах відкрити всі закони і правила... Потім запропонувати дітям самим вигадати більш коротку позначку (але шанс на це вже втрачено), а потім вже ввести вживану позначку.

    ВідповістиВидалити