22.11.15

Тиждень 10

Понеділок
Минулого тижня діти висловили побажання, щоб задачі з математики були "з життя" :) Тож ми й вирішували все заняття - про вартість корови в селі, довжини стрічечок для шиття і таке інше, складаючи рівняння, обчислюючи усно.
Оля замовила дітям текст під комікс, щоби робити разом "вишиту" книжку. Тож на заняття з української мови готували такий по давно писаній дітьми спільній історії про боротьбу матів і килимків. Спершу кожну підісторію кожен учень мав стиснути до короткого коміксового малюнка із текстом. Потім ми порівнювали результати і обирали найвдаліший. Діти поставилися до завдання дуже зосереджено, але встигли підготувати тільки заготовки двох сторінок із восьми.
Після заняття англійською діти самостійно пішли доліплювати Урук, бо Гільгамеша вже дочитали, а місто ще не готове :)

Вівторок
Цього тижня багато занять не на своїх місцях :) Вівторок почався з рятування. 
А у малючків цього тижня відбулись перші досліди. Говорили про колообіг води в природі. Спершу почитали казочку про мандри краплинки
А тоді виготовили море, кожний отримав кульочка zip-lock, на якому малювали внизу море, вгорі - хмаринки.
 Щільненько закрили і наліпили скотчем на вікно.
Тепер кожний чекає свого дощика. Вода в кульочку буде випаровуватись, підніматись вгору, конденсуватись вгорі кульочка, серед намальованих хмаринок і збігати вниз по стінках кульочка знову до моря - справжніми дощовими краплинками :)
А ще малючки сьогодні клеїли паперові ланцюжки.
На вівторок перебралося і заняття з ліплення. Дуже сподівались доліпити Урук, але все ще не завершили. Трішечки лишилося.
На малювання від портретів перейшли до зображення повнорозмірних постатей.
Олеся: "Відбулась запланована зустріч із професійним експертом - літературним критиком Олею Купріян. Мені дуже сподобалося, як поводилися під час зустрічі наші діти. Вони, буквально, завалювали гостю професійними питаннями, пов'язаними зі специфікою книговидання і рецензування, не відпускали її навіть понад встановлений для зустрічі час. Тут я радше тішилася плодами 5-літньої Беркошколи, спостерігаючи, наскільки глибоко і самостійно вже вміють мислити наші діти. найактивніші під час розмови були Клим, Федько, Маша, Варя і Тома. Наймовчазніша Юля. Ну сподіваюся, що Юля в такій трохи інтровертній позиції, в якій вона останнім часом перебуває на моїх уроках, насправді визріває до нового етапу і спостерігає".

Середа
На міфілогії спершу говорили про переселення народів, зокрема, про версії розселення індоєвропейців.
Кілька занять вирішили присвятити давньоіранским віруванням. Надто вже яскравий у них поділ на добро і зло. Добрий бог Ахура Мазда (так-так, назва марки авто "Mazda" звідси пішла) і поганець Ахріман. І ніяких напівтонів - весь світ або білий, або чорний. І кожна людина робить свій вибір - на чиєму боці бути.
Сашко-математик: "Розв’язували задачки зі складанням рівнянь:
- за відношенням між сторонами прямокутника і периметром знайти самі сторони;
- кожен кут трикутника в 2 рази (потім в 3 рази) більший за попередній. Дізнатися кути, якщо такий трикутник можливий.
- довжина руків’я джедайського меча 15 см. Відомо, що руків’я відноситься до леза як лезо до всього меча. Знайти довжину леза. (Затупив, що без квадратного рівняння там не обійтися, але принаймні саме рівняння склали правильно і вказали на проблему)
- два гонщика рухаються в одному напрямку, один відстає. Коли вони зустрінуться і чи зустрінуться взагалі? Від чого це залежить?
Я навмисно не став давати, що "дано", а став запитувати що їм "потрібно". Замість того аби сказати, що потрібно знати, наприклад, початкову відстань і швидкості, діти стали замальовувати як це відбуватиметься, якщо наприклад один гонщик вдвічі швидший за іншого. Дугами на колі вони відкладали, яку відстань проходитиме кожний гонщик за рівні проміжки часу. На колі, бо інакше вони напевне коли небуть зустрінуться. Я спробував уточнити, що я мав на увазі, що гонщики рухаються по прямій, але було вже пізно".
На теревенях сьогодні спершу обговорили нашу екологічну акцію, появу ємностей для роздільного збирання сміття і правила влаштування компостної ями. Якщо подужаємо, наступного тижня викопаємо її. А потім говорили про цінності. Спершу кожний написав перелік того, що вважає цінним в житті. Федько і Іванка одразу зачитали свої переліки. Тома сказал, що деякі пункти зачитувати не буде, позначила їх замочком, але рештою поділилась. Маша теж прочитала вибірково, бо схотіла, щоб "лишилась таємниця і загадка" :) А Юля взагалі відмовилась прочитати свій перелік. Я погодилась, що можна не читати, але пояснити, чому не хочеться. Втім цього Юля також не сказала. Тоді ми спробували всі гуртом відчути чому Юля не хоче говорити, і просто висловлювали свої припущення - від сором'язливості, остраху схибити до відчуття незахищеності і недовіри до оточуючих. Але жодного припузення Юля не підтвердила, то ми полишили її у спокої. Тим часом прибіг Клим і встиг наздогнати списком своїх цінностей. На домашку кожний обрав щось одне з переліку із тим, щоб розкрити, що ж насправді є цінним для нього.
А пообіді були досліди. Сьогодні ми говорили про горіння. Перший дослід простенький - палаючу свічку накривали склянкою, спостерігали як вона горить, поки під склянкою є кисень, а з часом гасне, коли кисень вигорає.
Далі з уселадненням - свічка на тарілці, в якій налита вода (фарбована для краси). Накриваємо склянкою, кисень вигорає, виникає розрідження, внаслідок чого вода всмоктується у склянку.
 Далі розважаємось з тим розрідженням - я їм ставлю "банки".
Спершу добровольцем викликався Клим, але коли побачив у мене в руці факел і почув заклик скидати футболку, трохи захвилювався... :)
Але зрештою спробували всі. Факелом випалюємо в банці кисень і притуляємо до шкіри, поки там ще розрідження. Спостерігаємо як шкіра всмоктується всередину. Обережно відліпляємо банку, прим'явши шкіру і впустивши повітря. І такі симпатичні кругляшки лишаються :)
Наступний дослід - просто магія якась. Задмухуєш свічку, відтак підносиш до диму палаючий сірник, і свічка самозаймається на відстані (насправді спалахують пари парафіну і підпалюють фитиль).
І наостанок саме епічне. Діти вже знають, що для горіння потрібен кисень. А як вплине на горіння вуглекислий газ? Спершу добуваємо вуглекислий газ - змішуванням соди й оцту.
Оскільки вуглекислий газ важчий за повітря, то можна просто "перелити" його в порожню склянку.
А тоді за склянки "вилити" вуглекислий газ на палаючі свічки. І вони вмить згасають. Вуглекислий газ витісняє кисень навколо фитиля і горіння припиняється.
Завершили день заняттям російською мовою, цього разу вже не мовчазним, а вголос :)

Ввечері в середу в БеркоШко відбулись батьківські збори, а тоді квест, який діти приготували для батьків.
Всі гуртом бігати поночі і розгадували загадки. Прикольно, що для квесту їм знадобилося повигадувати рівняння :) Можна продовжити цю практику на занятті - діти вигадують, а вчитель розв'язує :)
Міше, який викладає малювання, вони загадали надскладну задачу - намалювати дитячий малюнок :) Дівчата відігравали ролі підступник бабка-йожок, які вадили проходженню квесту. Особливо в образ вжилась Машка.
 Один з етапів квесту завів в Зелену хатинку, де батьки побачили глиняне місто.
А наприкінці квесту нас навіть чекав подарунок - цукерочки і саморобні магнітики на холодильник :) Було прикольно, але діти дуже просили наступного разу не поєднувати їхню вечірку із нашими зборами :)
А ще в цей день була ночівля в школі.

Четвер
З історії почали вивчати історію Давньої Греції. Завели історичний словник. Згадали про Троянську та Марафонську битви. Паралельно продовжуємо малювати карту давнього світу.
Сашко: "На математиці продовжили задачу з гонщиками. Розібрали, як її розв’язати "програмістським", тобто в циклі відкладати шляши і перевіряти умову "зустрілися", рахуючи кількість кроків у часі. Я запропонував запрограмувати її на інформатиці, але того дня діти були зайняті ідеями для своїх ігор. Тільки з Юлею запропрограмували двох персонажів, які рухаються по колу з різними швидкостями. Виявилося, що вони кожен раз зустрічаються в тій самій точці (бо швидкості вдвічі відрізнялися). 
Потім уточнив задачу, увівши швидкості гонщиків та початкові відстані від старту. З моїми підказками склали рівняння, розв’язали для різних початкових умов. Довелося перепояснювати рівняння кожному і кожній, щоб переконатися що всі зрозуміли, що до чого. З тими з ким не встиг на математиці, продовжував на програмуванні.
На прогамуванні учні пустилися у створення зображень персонажів і персонажок у вбудованому в Scratch графічному редакторі. Трохи допомагав реалізувати механіку в іграх. Федьку показав, що можна рухати персонажа як командами "рухатися" в напрямку, в якому повернутий персонаж, так і змінювати безпосередньо його x та y координати. Також підказав Федьку, як обмежити рух персонажа певими межами. Запрацювало, але глючно. Клим, Тома, Іванка і Маша малювали персонажів. Клим, Тома і Іванка реєструвалися на сайті щоб зберегти зміни. Варя хотіла реалізувати можливість комбінувати об’єкти, як в грі Алхімія. Наприклад, пересунути гайку на болт, щоб утворився новий об’єкт-комбінація. Я показав Варі та Юлі що можна показувати чи приховувати об’єкти, коли коли вони дотикаються, що було частиною відповіді".
Позаймались музикою, трішечки нотною грамотою. Пробували відтворювати на слух задані мелодії. 
А наостанок знову були одні теревені, але цього разу ми просто зіграли в гру. Коли задано два об'єкти і по кілька їхніх ознак, наприклад: 
Дошка: зелена, тверда, дерев'яна, велика.
М'ячик: маленький, гумовий, стрибучий, круглий.
А тоді обираємо будь які дві ознаки - одну від першого об'єкта, іншу - від другого, і треба придумати те, до чого ці обидві ознаки підійдуть.
Наприклад, "зелена"+"стрибучий"= жаба :)
Далі ще спробували обрати явища, але там вже було не так виразно. Хоча теж цікаво, коли від двох явищ прийшла ознака "швидкий". То "швидке-швидке" у дітей вийшло світло.

Немає коментарів:

Дописати коментар