29.10.15

Тиждень сьомий

Понеділок
Після руханки мали кілька організаційних моментів. Виявилось, що у деяких товаришів проблеми із записом домашки. Забувають записувати. Тож ми вирішили розбитись на 3 команди, в кожну з яких потрапив хтось, хто ретельно записує всі домашки і хтось з тих, хто забуває. З тим, щоб наприкінці навчального тижня звіряти записи, обмінятись телефонами. І якщо таки забув щось, то в першу чергу телефонувати своїй команді, а тоді вже іншим учням і вчителям. У нас вийшли такі команди: Макс-Юля-Клим, Андрій-Варя-Федько, Іванка-Маша-Тома. Також домовились про певні правила записів в зошитах:
1. Все що пише вчитель на дошці, переписувати в зошит.
2. З кожного заняття записувати тему і основні думки.
3. Малювати в зошитах можна, але малюнки мають стосуватись теми заняття (скетчі). А ті, що не стосуються - на полях або на останніх сторінках зошита.
4. Всі аркушики, які вчитель роздає на занятті, вклеювати в зошити.
5. Домашку здавати таку, на яку самому приємно подивитись.
6. Зошити мають бути підписані: принаймні, предмет і ім'я.
На математиці розібрали питання з домашнього завдання. Зокрема, позначення кутів і запис рішення задач про кути.
Українська мова з Олесею: "Зважаючи на прохання Варіних та Максових батьків, поновили практику "блокнотиків-шпаргалок", за понеділок і вівторок записали там чимало визначень-підказок: про другорядні члени речення (означення, обставина. додаток); про службові частини мови (сполучник і прийменник). У більшості блокнотик був із собою. В кого не було - імітували його наявність, малюючи блокнот у зошиті. Відповідно, в кого так - на домашку, окрім рецензії, треба ще дрібно переписати в блокнот  матеріал (по ходу ще раз його пригадавши).
У вірші Андрусяка про чупакабру, надрукованому на листочку, різними фігурами обводили сполучники й прийменники. Після самостійного пошуку робили спільну перевірку: я голосно і плавно читала текст, а діти на місці сполучників дружно кукурікали. Якщо правильно - я кукурікала у відповідь. Аналогічно по другому колу відбулася перевірка прийменників, тільки на цей раз вже із хрюканням.
Відтак переписали першу строфу вірша. Завдання: позначити всі головні і другорядні члени речення."
Заняття з англійської мови Аня дуже детально описала окремо.
Замість живого світу цього тижня також була математика. Пригадували прийоми рахування усно. Вчились ділити, скорочуючи ділене і дільник на однакову величину. Наприклад: 1260 : 140 = (скорочуємо на 10) = 126 : 14 = (скорочуємо на 2) 63 : 7 = 9.
Скорочення дуже зручно пояснювати розподіленням гостей і тортів по столах: "На вечірку прийшло 1260 гостей, їх пригощали 140 тортами. Щоб усім дісталось порівну, поставили 10 столів, на кожний поставили порівну тортів - по 14 і попросили гостей також розійтись порівну. Так, до кожного столу підійшло по 126 гостей. На кожному столі торти розділили ще на дві купки - до правого краю столу і до лівого - по 7, і гості розійшлись - по 63 до кожного краю столу. Тоді стало зрозуміло, що кожний торт необхідно розділити між дев'ятьма гостями".
"Перевертали" дроби. Наприклад: 1250 : 5000 = 125 : 500 = 25 : 100, оскільки 100 : 25 = 4, то 25 : 100 = 1/4.
Несподівано розвинули тему остачі від ділення до дробового запису. 732 : 9 = 81 і остача 3, тобто треба ще 3 : 9 = 1 : 3 = 1/3. Отже 732 : 9 = 81 і 1/3.

Вівторок
День знову почався з руханкою з Мішею.
Заняття з історії було нумізматичне. Хто мав, приніс монети різних країн, різних часів. Сніжана: "Працювали з монетними колекціями дітей, розгадували звідки монета і які символи на ній зображені.
Крім монет діти принесли на заняття виготовлені вдома персональні герби. Ми розвісили їх на дошці, не знаючи де чий, а потім усі разом намагалися дослідити походження кожного герба, та кому він належить. Після допоміжних дисциплін знову повернулися до Стародавнього світу. Почали вивчати ще одну давню цивілізацію, а саме історію Месопотамії. Діти надзвичайно зраділи, почувши про річки Тигр і Євфрат, відразу згадали епос про Гільгамеша :) Тому вони дружно мені допомагали :) Далі говорили про народи Месопотамії, міста, клинопис, освіту тощо. На наступне заняття мають виготовити карту Єгипту та Межиріччя".
Займались мовами - англійською, українською.
Олеся: "Шукали у книжках три  речення: в одному щоб був додаток, в другому - означення, в третьому - обставина. Завдання було груповим, я запропонувала розбитися на пари і трійку. Тут почався тупняк - Іванка, Юля і Тома одразу збіглися в трійку і хутко справилися із завданням - я їх відпустила на перерву. 
Федько з Климом і Максом трохи повідволікавшись у нові книги, досить швидко повернули увагу на урок і сіли працювати. Андрій був готовий до праці й зосереджений, але Варя відволікалася активно, бігаючи й щось говорячи, а Маша занурилася цілком у себе й нічого не чула. Я хвилин десять просила їх долучитися до Андрія й працювати у своїй міні-групці. Зрештою, Макс не витримав і вирішив Андрія виручити, приєднавшись до нього в пару :) Вони запрацювали зосереджено і, хоча разів три спершу добирали речення помилково,  все наприкінці зробили правильно.
А Маша з Варею ще витали у хмарах, аж поки Маша не повернулася з глибокого занурення і не повела свою пару. Я ходила від міні-групки до міні-групки і консультувала. Клим, при тому, що пише геть нерозбірливо, дуже швидко схоплює логіку лінгвістики й різні правила, завжди ледь не першим. Федько теж любить погляд на правило як на логічну задачу, тому вони вдвох працювали досить гармонійно.
Премія: читали рецензії, хоча, знову ж, дехто не зробив - тому матиме наступного разу принести вже дві рецензії плюс анкету на нову книжку. Юля чомусь посоромилася читати свій відгук, може, тому що це була "Стильна книжка для панянки"? Як не вмовляли - вона не розколювалася :) Тоді ми її не примушували, але я попросила наступного разу мати на увазі, що наші рецензії - це радше вправа, ніж інтимна творчість, тож вони пишуться з думкою про публічне озвучення надалі.
Загалом рецензії вже починають вдаватися. Федько переживав, що у нього надто коротка - але коли зачитав, то виявилося, що він вказав на багато деталей і це цілком повноформатний відгук. Андрій зачитав свій, але сам захотів на наступний тиждень його поглибити. Мене це втішило - коли без жодної критики збоку діти вже можуть, порівнюючи із роботою товаришів, вирішити, що їхню працю слід вдосконалити. А взагалі, обмін книжками й відгуками про книжки йде бурхливо, діти накидаються на нові видання, як голодні, і (привіт командній роботі!) самі розподіляють примірники так, щоб усім вистачило. Поки розподіл щоразу був продуктивний, швидкий, і без ексцесів - жодного разу не було образ, якщо двоє хотіли ту ж таки книжку - хтось обов"язково поступався і брав іншу собі."
А на малюванні Міша запропонував дітям відійти від малювання жорсткими контурами. Такого, коли ніс, або контур обличчя відділяється від решти простору жорткою контурною лінією. В житті все трохи не так.
Тому, щоб забути свої стереотипи, спершу наосліп обмацували обличчя одне одного, щоб сприймати цілісно, рельєфно. А після того малювали, не гострячком, а площиною крейдочки.


Виходило дивовижно. Більше можна подивитись тут.

Середа
На міфології ми дізнались як шумери являли світобудову. 
Енкіду загинув, а Гільгамеш дуже зажурений, пішов шукати безсмертя на край світу. Зупинились на 10 табличці.

Майстрування з Мішею Химичем і Олею було присвячене різьбленню літографічних штампиків, для майбутніх грамот з літературної премії "Волохатий олівець". 
Розподілили сфери робіт і вирізали різцями по лінолеуму.
По ходу дехто вирізав собі особисті штампики.
З математики розбирали правила розкриття дужок. Розбирали наочно, на предметах. Наприклад: "Якщо з купки фігурок забрати кубик і динозаврика. Це те саме, що з купки забрати спершу кубик, а потім динозаврика". 
А потім записували формулою: 
f - (c + d) = f - c - d. Розібрали всі варіанти додавання і віднімання суми і різниці. Записали в яких випадках знак перед числом змінюється, а в яких ні.
Далі укладнювали: "До купки предметів тричі додали парочки горішок і фарба. Це те саме, що додати три горішка, а тоді ще три фарби". І формула: f + 3(n + a) = f + 3n + 3a. Також розібрали всі випадки додавання і віднімання.
А далі зробили кілька прикладів і рівнянь у різні способи - з розкриванням дужок і без.
Досліди сьогодні були присвячені варінню паперу. 
Разом з Машею беркошколярики виготовили папір, який згодом використають для письменницького проекту. 
Спершу переплутали крохмаль з цукровою пудрою, тож папір зварили карамелізований :)
Під час папероваріння розгорнулось обговорення про те, що таке життя.
Правила були такі. Хтось висував тезу "Жизнь - это..." і обгунтовував твердження, доводив тезу. Відтак хтось висував антитезу і також наводив докази і обгрунтування. Спектр тез дуже широкий, від кількості життів, того, що є поза життям - чи є щось?, про сенс життя - для чого взагалі?, про пізнання і що робити під час життя. Поділились відкриттями з домашки про приставки.

Четвер
Відбулось чергове заняття з мікробіології. Сьогодні говорили про корисні бактерії. 
Як з їх допомогою отримують кисломолочні продукти, хліб, сквашують овочі, використовують як консерванти. Відтак у різних видах йогуртів хотіли пошукати біфідобактерії, але мікроскоп нас підвів. 
Чомусь відмовився фокусуватись і довелось роздивлятись не безпосередньо, а за фотографіями бактерій у різних йогуртах, які Женя зробила на роботі. Втім, діти вчаться дотримуватись правил досліджень, готувати препарат для розгляду. Та й органолептичне дослідження вдалось на славу - випили все :)
(Прийшов час пошукати для БеркоШко надійний мікроскоп)
Математика з Сашком поєднувала попередні логічні вправи на істинність і хибність із розв'язуванням рівнянь.
Сашко: "Приємно довідатися, що беркошколівці вже щось знають - менше пояснювати:) Я зараз кажу про розв’язування лінійних рівнянь. Справді, варто мені було запропонувати нашвидкоруч складене рівняння, як за пару хвилин я почув відповіді (не подивився, чи всі розв’язали правильно, але принаймні в усіх були притомні записи). Спочатку правда обурилися, що з трьома іксами вони ще не розв’язували, але потім помітили, що два з них одразу скорочуються. Я не мав під рукою якихось цікавих нетривіальних рівнянь, тож вирішив зчитерити і запитався, як я придумав це рівняння і як придумати ще таких. Мені поступило дві ідеї. Одна очевидна (Федькова, здається), просто писати підряд якісь числа, змінні та оператори зліва і справа від знака дорівнює. Але тоді невідомо чи вийде "красивий" розв’язок і чи вийде взагалі. Це в свою чергу породило ліричний відступ з намаганням придумати рівняння з одним (х + x = x, Макс) багатьма і жодним (x + 4 = x + 6, Федько) розв’язком. Клим запропонував записати приклад лише з числами і операторами, розв’язати його, а потім — замінити якесь число на х. В такий спосіб можна точно знати, що розв’язок точно є. Шкода, що я не привернув тоді загальну увагу до того, що на х можна замінити ВСІ однакові числа в рівнянні.
Іванка хитрим голосом запропонувала порозв’язувати тепер рівняння лише з нуликами й одиничками. Я був радий відповісти, що майже це я і збирався робити від самого початку. Справа в тім, що існує взаємно однозначна відповідність між логічними операторами, які ми проходили раніше, та математичними, які всім добре відомі: "a або b"<->"a + b", "a і b"<->"a * b", "не a"<->"(1 - a)". Ну майже однозначна: 1+1=1 для логіки. Тож ми спочатку Федьковим методом спільно згенерулали випадковий логічний вираз, потім перевели його в математичний і обчислили для конкретних значень логічних змінних. Довго вошкалися і довелося потім підійти до кожного по черзі але в результаті всі впоралися.
На мій превеликий жаль діти не піддавали сумніву однозначність між логічними і математичними операторами, а коли я їх спитався, чому вони не сумніваються, сказали "бо я ж їх вчу". Навіть після 1+1=1: їм вистачило пояснення "бо це ж логіка". Хоча може діти просто не висловили свого скептицизму явно, просто дужче стали відволікатися на стороннє. Я пообіцяв про всяк випадок, що я спочатку покажу що це працює, потім вже покажу чому. "Чому" лишилося на наступне заняття.
На програмуванні я спробував замінити комп’ютер дошкою і собою й запропонував написати програму проходження схожого лабіринту, як був на сайті blocky games. Ідея була перевірити, як розмірковують учні, коли пишуть програму і як подумки уявляють її роботу. Не пішло. За компом цікавіше. І жорсткий саботаж такої діяльності як наслідок. Заняття майже перетворилося на перерву, що правда частина дітей усе ж не дозволяла собі повністю відсторонитися і потім обурювалася тим, що інші вже бісяться, а вони ні. Я тоді став по черзі підходити до кожного і кожної, малювати лабіринт писати трошки коду і запитувати, який буде результат алгоритму. У мене були сумніви, що в усіх є розуміння як працюють елементарні команди, як їх можна поєднувати і як перевіряти чи викодується алгоритм, як задумано. За результатами співбесід я дещо заспокоївся, хоча декому явно бракло особистого досвіду написання програм. Я хочу переформатувати заняття, щоб програмування тепер виконувалося вдома, а в класі відбувалася лише постановка задач і обговорення проблем і результатів. І мати якийсь засіб моніторити прогрес. Зрештою з khanacademy усе це можна зробити без труднощів. І головне: лишити програмування тим, хто має якісь свої задумки і достатньо мотивації, щоб попрограмувати колись поза заняттями. Програмування можна буде ще не раз актуалізовувати при вивченні дуже багатьох інших предметів, але поки, думаю, варто перейти до інших розділів інформатики, задуманих державою в цьому навчальному році".
Вчитель музики цього тижня до нас не доїхав і ми вже були придумали заміну... але був такий сонячний день, така хороша погода, що не хотілось переривати прогулянку. Тому присвятили годинку суспільно-корисній праці. Наносили дрів. А потім ще й прибрали подвір'я. Висловлюємо подяку Томі, Маші, Іванці і Василькові за збирання горіхів, Андрію (велика подяка) і Федькові - за згрібання і вивезення листя.
На ліплення виявилось, що де-не-де глина всохлась і стіни Уруку просіли, поруйнувались. Довелося відновлювати, штукатурити :)
Розпочали зведення головного храму Уруку - Еани, за реконструйованим зображенням.
Головний архітектор - Клим Остапенко. Робота йде так швидко і злагоджено, що бідончик заготовленої глини розійшовся за півгодини... Всі вже розбіглись на перерву, а Клим все не може відірватись :)

Немає коментарів:

Дописати коментар