15.10.14

Річард Фейнман

Діти дуже жваво відгукуються на розповіді з життя, про реальних людей. То я пообіцяла їм час від часу розповідати про винахідників і науковців.

Думала присвятити цьому півгодинки на початку заняття, але ми так втягнулися, що не зглянулись, як минуло півтори години. Мені найпростіше було почати з Річарда Фейнмана, бо я свого часу читала його книгу «Вы, конечно, шутите, мистер Фейнман!», я переважно згадала епізоди з його дитинства, про спілкування з батьком і початок зародження цікавості до світу. Ось, для прикладу, один з уривків, які я переповідала:
"По выходным отец водил меня на прогулку в лес и рассказывал множество интересных вещей, которые там происходят. Когда это увидели другие мамы, они подумали, что будет замечательно, если все папы будут также водить детей на прогулку. И в следующие выходные всем отцам пришлось вывести своих детей.
В следующий понедельник, когда отцы уехали на работу, мы, дети, играли во дворе. И один паренек мне говорит: «Видишь вон ту птицу? Какая это птица?»
Я сказал: «Не имею ни малейшего понятия о том, какая это птица».
Он говорит: «Это коричневошейный дрозд. Твой отец ничему тебя не учит!»
Но все было как раз наоборот. Он уже научил меня: «Видишь ту птицу? – говорит он. – Это певчая птица Спенсера». (Я знал, что настоящего названия он не знает.) «Ну так вот, по-итальянски это Чутто Лапиттида. По-португальски: Бом да Пейда. По-китайски: Чунь-лонь-та, а по-японски: Катано Текеда. Ты можешь знать название этой птицы на всех языках мира, но, когда ты закончишь перечислять эти названия, ты ничего не будешь знать о самой птице. Ты будешь знать лишь о людях, которые живут в разных местах, и о том, как они ее называют. Поэтому давай посмотрим на эту птицу и на то, что она делает – вот что имеет значение». (Я очень рано усвоил разницу между тем, чтобы знать название чего-то, и знать это что-то.)"
А потім ми дивились відеоролики, де сам Річард доволі просто розповідає про складні речі. 
Звісно, нам доводилось зупиняти перегляд і обговорюати почуте, бо все ж таки Фейнман спілкується з журналістом - дорослою людиною із завершеною, принаймні, середньою освітою, а в 4 класі ще не все зрозуміло. Але як на мене, суть вони вловили.

Ще поговорили про те, що цікаві ідеї вже зараз можуть спадати на думку кожному, і, мабуть, варто їх записувати. Може потім виявиться, що це якесь відкриття або винахід :) Принаймні, хороша практика формулювання своїх задумів і спроб зрозуміло пояснити іншій людині що ти маєш на увазі :) Мені звичка все записувати зберегла чимало придумок і спостережень, сподіваюсь їм також згодиться.
Валентина Мержиєвська

Немає коментарів:

Дописати коментар