Як вже повелося на дослідах, тему я не повідомляю. Спершу ми спостерігаємо, потім діти придумують назву для побаченого явища, і лише потім я вже можу сказати його "офіційну" назву.
Сьогодні почали з геометричної побудови.
Точка посередині аркуша, пряма через неї, рівні проміжки. Далі закруглюємо в спіраль. Всередині малюємо зміючу мордочку.
І вирізаємо.
Виходять спіральні змійки, яких ми вдягаємо за голівку на ниточки. І тримаємо над свічкою.
Змійки починають обертатися. Чому? Федько одразу говорить про тепле повітря, яке піднімається. Але намагаємось розібратись, по-перше, чому саме обертаються, а не просто піднімаються. Так, як могли б підніматись китайські ліхтарики. А по-друге, з якого дива взагалі тепле повітря піднімається.
Спостерігаючи за обертанням чергової змійки, Маруся помічає, що це схоже на гвинт. Згадуємо, що ж таке гвинт, де в ньому похила площина і як вона спрямовує рух, малюємо вид збоку, вид зверху. Тобто якщо тепле повітря справді рухається вгору, впирається в похилу площину і штовхає її трохи вгору, трохи вбік. Оце "трохи вбік" і закручує змійку.
Далі переходимо до причин піднімання теплого повітря. Такої сили, яка піднімала б його вгору начебто немає. Але є сила тяжіння. І оскільки, холодне повітря важче за тепле, то й притягує його сильніше. Тобто, не тепле повітря піднімається вгору, це холодне падає вниз, і внаслідок цього виштовхує тепле повітря вверх.
Далі попросила дітей намалювати як зазвичай в квартирах розміщують батареї і кватирки у вікнах. Поговорили про рух холодного і теплого повітря в кімнаті.
Розглянули приміщення БеркоШко - 3 вікна, пічка - а як повітря рухається тут?
Окрім того згадали про віяла і вентилятори у спеку - чому від них стає прохолодніше. Але, якщо немає притоку свіжого повітря, то поступово повітря в кімнаті нагріється ще більше. Також згадали про обігрівачі і теплі светрики взимку - чому вони зігрівають.
Ще один дослід, присвячений природній і примусовій конвекції.Окрім того згадали про віяла і вентилятори у спеку - чому від них стає прохолодніше. Але, якщо немає притоку свіжого повітря, то поступово повітря в кімнаті нагріється ще більше. Також згадали про обігрівачі і теплі светрики взимку - чому вони зігрівають.
Маємо дві банки з холодною водою. В одну з них занурюємо пляшечку із теплою водою, фарбованою зеленкою.
Зеленка поступово починає витікати, але перемішується повільно. А в іншу банку наливаємо таку само зеленку і перемішуємо ложкою.
Рідина миттєво стає однорідною.
Наприкінці прошу придумати назву до цього досліду. Діти пропонують "Перемішування". Вдала назва - добре підходить і для конвекції, і для дифузії (зрештою, зеленка і вода - це різні речовини).
Називаю, що перемішування саме струменів різної температури якогось газу або рідини, називають конвекцією (а до дифузії ще повернемось іншим разом).
Називаю, що перемішування саме струменів різної температури якогось газу або рідини, називають конвекцією (а до дифузії ще повернемось іншим разом).
Валентина Мержиєвська
Немає коментарів:
Дописати коментар