03.04.14

Перемішування

Як вже повелося на дослідах, тему я не повідомляю. Спершу ми спостерігаємо, потім діти придумують назву для побаченого явища, і лише потім я вже можу сказати його "офіційну" назву.
Сьогодні почали з геометричної побудови. 
Точка посередині аркуша, пряма через неї, рівні проміжки. Далі закруглюємо в спіраль. Всередині малюємо зміючу мордочку.


І вирізаємо.

Виходять спіральні змійки, яких ми вдягаємо за голівку на ниточки. І тримаємо над свічкою.
 
Змійки починають обертатися. Чому? Федько одразу говорить про тепле повітря, яке піднімається. Але намагаємось розібратись, по-перше, чому саме обертаються, а не просто піднімаються. Так, як могли б підніматись китайські ліхтарики. А по-друге, з якого дива взагалі тепле повітря піднімається.
Спостерігаючи за обертанням чергової змійки, Маруся помічає, що це схоже на гвинт. Згадуємо, що ж таке гвинт, де в ньому похила площина і як вона спрямовує рух, малюємо вид збоку, вид зверху. Тобто якщо тепле повітря справді рухається вгору, впирається в похилу площину і штовхає її трохи вгору, трохи вбік. Оце "трохи вбік" і закручує змійку.  
Далі переходимо до причин піднімання теплого повітря. Такої сили, яка піднімала б його вгору начебто немає. Але є сила тяжіння. І оскільки, холодне повітря важче за тепле, то й притягує його сильніше. Тобто, не тепле повітря піднімається вгору, це холодне падає вниз, і внаслідок цього виштовхує тепле повітря вверх.
Далі попросила дітей намалювати як зазвичай в квартирах розміщують батареї і кватирки у вікнах. Поговорили про рух холодного і теплого повітря в кімнаті.

Розглянули приміщення БеркоШко - 3 вікна, пічка  - а як повітря рухається тут?

Окрім того згадали про віяла і вентилятори у спеку - чому від них стає прохолодніше. Але, якщо немає притоку свіжого повітря, то поступово повітря в кімнаті нагріється ще більше. Також згадали про обігрівачі і теплі светрики взимку - чому вони зігрівають.

Ще один дослід, присвячений природній і примусовій конвекції.
Маємо дві банки з холодною водою. В одну з них занурюємо пляшечку із теплою водою, фарбованою зеленкою.
Зеленка поступово починає витікати, але перемішується повільно. А в іншу банку наливаємо таку само зеленку і перемішуємо ложкою.
Рідина миттєво стає однорідною.
Наприкінці прошу придумати назву до цього досліду. Діти пропонують "Перемішування". Вдала назва - добре підходить і для конвекції, і для дифузії (зрештою, зеленка і вода - це різні речовини).
Називаю, що перемішування саме струменів різної температури якогось газу або рідини, називають конвекцією (а до дифузії ще повернемось іншим разом).

Домашнє завдання - поміркувати над опаленням в такій кімнаті:
Валентина Мержиєвська

Немає коментарів:

Дописати коментар