14.03.14

Рай

Добре, коли вдається реалізувати елементи «наскрізного навчання».
Цей тиждень в БеркоШко видався особливо «райським» - на Олесиному занятті з мови йшлося про образ раю в поезії Т.Г.Шевченка, а на музиці з Росавою – співали й обговорювали «Под небом голубым есть город золотой».
Говорили з дітьми, як вони уявлять собі життя людей в перші дні творіння.
 Марк Шагал «Створення світу», літографія, 1960

Юля сказала, що було «гарно», а Федько, що це як в мультику про Воллі, коли тільки натиснув кнопочку, і все зробилося. Дійсно люди в раю не знали ніякої «нестачі»J
Дивилися уривок фільму «Роня – дочь разбойника», там де Бірк та Роня вперше після важкої зимівля в замку зустрічаються у весняному лісі – бігають на просторі, лежать на трав’яному-квітковому килимі, а Роню переповнює «весняний крик». Відчуття повноти, щастя, свободи, затишку (ліс – як дім), відсутності турбот та небезпеки.
Запитала, чи відчували вони щось подібне – хтось сказав так, хтось ні, але розказати про своє засоромились.
Вирішили, що Адам та Єва в раю – це як Роня та Бірк в лісі.:)

Слово «адам» - означає «людина», «земля (глина)», «червоний». Спорідненість землі та всього творіння видно на цьому розписі, де земля, каміння, люди, рослини живі істоти – зближені за кольором та наче проростають одне з одного.
 Михайло Химич «Адам та Єва», настінний розпис, 2004

 Паоло Уччелло «Створення тварин та Адама», фреска (Флоренция), 1439-1441

В розмові про спокушання Єви змієм на відміну від «образу раю» – діти виявили неабияку обізнаністьJ. На цьому завжди був акцент – серед зображень про Адама і Єву – більшість про гріхопадіння, сором та вигнання з раю. І дуже мало про буття в перші дні творіння.
Лукас Кранах Старший, «Адам і Єва», Німеччина, 1531

Мотив спокушання змієм гарно переданий в мультику «Как обманули змея». Оскільки інтернет в день занять не працював, а мультик бачили не всі діти, вирішили попрактикуватися в «усному переказі», заодно уявити, як люди переказували історії один одному за часів, коли не тільки інтернету та тєлєків не було, але й писемності.
Це виявилося захоплюючим заняттям – причому нагадую, що мультик без слів – тобто повністю треба було перекласти з мови візуальних образів – на вербальний рівень. Діти дуже гарно впоралися – підказували один одному, не перебивали, уточнювали, слідкували за «істинністю» переказу (найбільше Маруся була наглядачем і відсікала всі спроби сказати «не те, що слід»).
Потім подивилися уривок з «Роні», де діти вже втекли з дому та самі мали про себе піклуватися, а це було не так легко, їхню сварку через ніж (від якого залежало виживання в лісі). Цей епізод вже стосується життя поза межами раю.
Корнелі сван Далем «Пейзаж з Адамом та Євою», 1559, Нідерланди

Говорили про те, як роз’єднує, робить чужими людей звичка валити провину на іншого: як Роні та Бірк звинувачували одне одного, що саме він (вона) загубив ніж, так Адам звинувачував Творця, що це він дав йому таку жінку, яка спокусилася сама та дала йому плід з дерева добра та зла.
 Книжкова мініатюра до книги Буття, Іспанія, Х ст.

З часом образ втраченого прекрасного саду доповнився сподіваннями потрапити в «город золотой» - небесне місто, де людина знов зможе переживати «райські стани».
Навіть за доби першовідкривачів люди не полишали надію, що можливо віднайдеться це географічне місце «Едемський сад». Десь воно є, просто погано шукали.:)

Як би Роня не сварились з Бірком, вони завжди будуть бажати помиритися.
Що б з людиною не відбувалося, завжди є глибинне прагнення, яке веде її до повноти та цілісності.
Гріхопадіння та вигнання з раю, мініатюра з «Розкішного часослова герцога Беррійського», XV ст., Франція
Катерина Окремова

Немає коментарів:

Дописати коментар