12.12.13

Корба і блок

Розглядаємо два простих механізми. 
Спершу корба або ворот. Йдемо до кринички і розглядаємо безпосередньо. Дивимось, що є барабан, на який намотується тросик і ручка, яка обертається по великому колу. Діти самі визначають де є точка опори, де точки прикладення сили, а де - ваги вантажу.
 Кожний по черзі пробує витягати повне відро води.
 Потім порівнюємо відчуття просто піднімаючи відро - так важче.
По поверненні, замальовуємо криничку. І виявляється,що якщо намалювати вигляд з торця, то корба працює як важіль. І менше плече - на барабані, у вантажу. А більше - від опори до ручки. Знову ж таки, де програємо у відстані, там виграємо у силі. Тому й витягати відро з кринички було легше, ніж просто піднімати його в руці.

Наступний простий механізм - блок.
Спершу питаю: як можна підняти вантаж на висоту, яка перевищує твій зріст і витягнуту руку вгору? Діти пропонують перекинути мотузку через балку. Перекидаємо. Я багато разів піднімаю і опускаю вантаж. Що відбувається? Мотузка треться по балці. Вона так лусне! - вигукують діти.
Дійсно, а щоб цього уникнути, можна застосувати блочок. Пропускаю через нього мотузку.
Чіпляю блок до балки. Тепер мотузка козває по блоку і піднімає вантаж вгору.
Але не обов'язково вгору, може бути й вбік. Наприклад, як раніше спускали корабель на воду. Стовпчик з блоком забивали подалі у морі. Один кінець мотузки чіпляли до корабля, а інший - до кінської упряжі. Коні тягли від моря, а корабель сунув до моря.
Отже, блок, в першу чергу потрібен для того, щоб змінювати напрям прикладеної сили.

Валентина Мержиєвська

Немає коментарів:

Дописати коментар