31.10.13

Досягти мети

Валентина Мержиєвська

З нагоди осінніх канікул до нас приєднався Марко. Це був гарний привід розказати, чим, власне, ми тут займаємось.  Діти розповіли про ролик з механізмами, про похилу площину і важіль. Про похилу площину зауважили, що важливо яка поверхня - гладенька чи шорстка, по гладеньків вантаж рухати легше (Федько). Також дуже важливо як похила площина нахиляна, чим вона більш полога, тим легше піднімати вантаж (Тома).
Важіль - це така довга палка, що гойдається (Маша), в неї є точка опори і відстань від точки опори до місць де лежить вантаж або прикладена сила людини називаються "плече сили" (Тома). Але на важіть може тиснути не лише сила людини, а й сила води, наприклад, як у водоспаді (Клим).

Тоді перейшли до поєднання різних механізмів. Спершу взяли терези і поруч зробили ще один важіль на опорі з ракетки для бадмінтону. З'єднали по одному плечу важеля (важелі першого роду, коли точка опори між точками прикладання сил) і дослідили як рухаються вільні кінці. Якщо один кінець опускати, то з'єднання важелів піднімається, а другий вільний кінець опускається. Замалювали схему, подумали, як це можна використовувати для передачі руху. Далі розібрали схеми з трьома, чотирма, п'ятьма важелями поспіль. Юля помітила, що для парної кількості важелів напрям руху кінців ланки однаковий, а для непарної - протилежний.
Далі поговорили про інші важелі, коли опора на одному кінці важеля, а сили прикладені по один бік від неї. Федько запропонував також з'єднати вільні кінці двох таких важелів. Намалювали, тепер перевіряємо. Беремо дві жердини. Двоє тримають міцно "опори", а третій - намагається опустити вниз з'єднання. Неможливо. А за якої умови буде можливо? Якщо опори ковзатимуть в сторони! А коли опори нерухомі така конструкція схожа на міст (Московський!).
Поговорили ще трохи про можливі поєднання. Наприклад, важель другого роду під час піднімання до певного моменту є важелем, а якщо вантаж по ньому починає зісковзувати, то він вже стає похилою площиною :)

Поступово перейшли до практичної роботи. Розділились на дві команди: хлопці-дівчата (скоріш не гендерно, а за рівнем гучності спілкування :)). Завдання було поставити мету, наприклад, щоб кулька впала у обрану зону або, щоб машинка проїхала тунель. І за допомогою кількох простих механізмів досягти результату.





Треба сказати, що хлопці розвернули дуже активну діяльність, робили не один ланцюжок, а 3-4, втім чіткої мети не визначили і скоріш спостерігали за тим, що втне їхній механізм. А дівчата спершу переживали, що в них нічого не вийде, що в хлопців буде краще. Але потім потихеньку відлагодили механізм з двох важелів і двох похилих площин і закатили таки машинку туди, куди хотіли. 
Усі молодці!

Немає коментарів:

Дописати коментар